Home / Nieuws & Blogs / F-Commerce: waar ligt de grens?

F-Commerce: waar ligt de grens?

| 11 januari 2012

Ik hoor u denken: wat is f-commerce nu weer? We hebben toch ook al de (inmiddels vertrouwde) e-commerce en de wat jongere m-commerce (kopen via je mobiel)?

Een jaar of twee geleden is echter ook de f-commerce geboren: kopen via Facebook.

Hoe werkt het? Er zijn eigenlijk twee mogelijkheden.

De eerste is u wel bekend: aan de rechterzijde van uw pagina op facebook ziet u advertenties staan, veelal op uw doelgroep gericht. Als u op een dergelijke advertentie klikt, wordt u doorgelinkt naar de betreffende webshop. Deze opent zich dan in een nieuw venster. Dit ziet u inmiddels bij ongeveer elke site die u raadpleegt, hetgeen ik persoonlijk hoogst irritant vind.

De tweede mogelijkheid is wel nieuw: de shop bevindt zich namelijk in Facebook zèlf, inclusief afrekenmogelijkheid. Het gehele proces, zoals u al gewend bent bij het reguliere online shoppen, vind hierdoor plaats binnen Facebook. ASOS is hier een goed voorbeeld van.

Dit werkt via de zogeheten Facebook apps. Als webwinkelier creëer je een Facebook app waarbinnen je jouw webshop opzet. Deze kunnen mensen dan vervolgens toevoegen aan hun ‘contactpersonenlijst’. Veel webwinkeliers plaatsen hun volledige voorraad in hun Facebook shop, anderen slechts een selectie.

Zelf denk ik: waarom zou je via Facebook naar een webshop gaan in plaats van direct naar de webwinkel via ‘normale’ elektronische weg?! Het lijkt mij eerder een omweg!

Toch ben ik hiermee in de minderheid. Onderzoek heeft uitgewezen dat het aantal aankopen in een webshop via Facebook per maand met 10% stijgt. En nog gekker: het bedrag dat de consument via Facebook uitgeeft blijkt ook nog eens hoger te zijn dan het bedrag dat de consument uitgeeft die via de reguliere site iets heeft gekocht.

Waarom je als webwinkel geheel of gedeeltelijk overstapt naar Facebook snap ik daarentegen wel: Met een Facebook webshop kun je binnen jouw bestaande netwerk klanten benaderen met aanbiedingen. Dit kan in hoge mate gepersonaliseerd zijn, omdat facebook gebruiker vaak een uitgebreid profiel hebben waar je als webshop goed uit kunt putten.

Ook bieden de ‘likes’ veel informatie, alsmede de plaats waar iemand zich op een bepaald moment bevindt.

Webshops kunnen binnen Facebook na een aankoop ook aan de koper vragen of deze wellicht zijn nieuwe aankoop wil delen met zijn sociale netwerk? Erg slim allemaal.

Mij benieuwen hoe dit type e-commerce zich zal ontwikkelen in de toekomst, waar ligt de grens?