Home / Nieuws & Blogs / Geld terug, (bijna) altijd

Geld terug, (bijna) altijd

| 28 november 2012

Regelmatig krijgen wij vragen over of je als webwinkelier echt altijd geld terug moet betalen als klanten gebruik maken van hun herroepingsrecht, of dat er toch nog uitzonderingen zijn?

Ik zeg dan altijd dat er voor bepaalde productgroepen zoals maatwerk of bijvoorbeeld bederfelijke waar het herroepingsrecht sowieso niet geldt. Maar het blijkt dan bij de vraag om producten te gaan die niet onder de wettelijke uitsluitingsgronden vallen, maar men wil gewoon weten of er  niet nog andere manieren zijn om onder het herroepingsrecht uit te komen. Die zijn er eigenlijk niet direct.

De volgende “top 3” kom ik wel eens tegen om onder het herroepingsrecht “uit te komen”, maar zijn toch echt onjuist.

-Alleen een tegoedbon/code als terugbetaling: Dat is niet toegestaan, de klant behoort geld terug te krijgen als hij uiteraard ook met geld heeft betaald. Heeft hij met een coupon of iets dergelijks betaald, dan mag de winkel hem best weer in een bon terug betalen. Als de klant de keuze heeft tussen geld terug of een waardebon, dan zie ik weer geen probleem. Zolang de klant maar kan kiezen.

-Afgeprijsde artikelen: Ook deze moeten gewoon retour genomen worden door de webwinkel. Vaak zie je bij fysieke winkels wel eens bij kortingsartikelen dat dat niet mag, maar retourneren is in een “stenen winkel” dan ook geen wettelijk vastgelegd recht, maar een service. Deze winkels mogen zelf weten wat en of men producten kan retourneren. Aankopen op afstand kennen nu eenmaal wel de “retour regel” en daar mag niet vanaf geweken worden.

-Speciaal bestelde artikelen: Ook hiervoor geldt, dat deze producten gewoon geretourneerd moeten kunnen worden. Het is immers een risico van de verkoper om iets te bestellen voor een klant dat hij niet in het standaard assortiment heeft. Stuurt de klant het terug, moet de webwinkel dit gewoon retour nemen.

Alle juridische adviezen voor webwinkels & e-commerce