Home / Nieuws & Blogs / Hogere boetes ACM

Hogere boetes ACM

| 7 juli 2016

Webwinkeliers opgelet: per 1 juli kan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hogere boetes opleggen aan bedrijven die zich niet aan de regels houden. De verhoging geldt voor alle boetes die de ACM kan opleggen.

Verhoging boetemaxima ACM

Op 1 juli is de Wet verhoging boetemaxima ACM in werking getreden. Deze wet werd afgelopen januari al gepubliceerd, maar is sinds vorige week een feit. Toezichthouder ACM kan hiermee nog strenger optreden. Het boetemaximum voor een aantal overtredingen in onder meer de Instellingswet ACM en de Mededingingswet is verhoogd van €450.000 naar €900.000, of zelfs tot 10% van de jaaromzet. Ook het boetemaximum voor overtredingen van het kartelverbod is verhoogd. Onwettige prijsafspraken kunnen vanaf nu nog strenger worden bestraft. Deze boetes kunnen namelijk oplopen tot maar liefst 40% van de jaaromzet. Ook het boetemaximum voor opdrachtgevers en feitelijk leidinggevenden is verhoogd van €450.000 naar €900.000. Ten slotte zijn de boetes voor herhaalde overtreders verhoogd met maar liefst 100%, oftewel: deze boetes kunnen worden verdubbeld.

Uitwerking in de praktijk?

Het doel van de verhoging is een grotere preventieve afschrikwekkende werking van het markttoezicht van de ACM. Of de ACM daadwerkelijk zulke hoge bedragen zal opleggen, is nog maar de vraag. In het verleden heeft de ACM zelden een boetemaximum opgelegd. Maar door deze verhoging zou het maar zo kunnen zijn dat de ACM gemiddeld hogere boetes op gaat leggen. Uitgangspunt van de ACM is dat bij een overtreding eerst wordt gekeken welk middel het meest effectief is. Dit kan een boete zijn. Maar zo’n fiks bedrag wil je uiteraard liever vermijden: zorg er daarom voor dat je je aan de regels houdt.

Webwinkels worden in de gaten gehouden!

De ACM houdt webwinkels in de gaten. Begin dit jaar heeft de ACM aangegeven dat ze scherper gaat toezien op het doorberekenen van betaalkosten. Een jaar geleden werden verschillende webwinkels op hun vingers getikt vanwege hun retourbeleid.  Uit onderzoek bleek dat consumenten niet of onjuist werden geïnformeerd over het herroepingsrecht en in de praktijk liet de afhandeling van retouren te wensen over.

Hoe voorkom je een boete?

Een tijdje terug schreef mijn collega een blog over hoe een boete van de ACM voorkomen kan worden. Lees hier meer.