Home / Nieuws & Blogs / Mag je een aanbod zomaar intrekken?

Mag je een aanbod zomaar intrekken?

| 19 oktober 2017

Verkopers die een product of dienst aanbieden met de bijbehorende prijs, doen daarmee een aanbod. Op het moment dat de klant de aankoop bevestigt door de bestelling te plaatsen wordt er een overeenkomst gesloten. De verkoper en de klant zitten dan aan die overeenkomst vast. Dat betekent dat de verkoper zijn aanbod niet zomaar weer kan intrekken. Bij elektronisch gesloten overeenkomsten is de verkoper echter verplicht de aanvaarding van de koper nog te bevestigen.

Heeft een webshop de mogelijkheid om het geplaatste aanbod in te trekken of te wijzigen, nadat de klant het aanbod heeft aanvaard? Een goed voorbeeld hiervan is de ophef die kortgeleden ontstond bij supporters van Feyenoord, toen Cheaptickets.nl de reeds gekochte vluchten opeens annuleerde. Cheaptickets.nl gaf aan dat er sprake was van een technische fout en dat zij de bestelling mochten annuleren omdat de aanvaarding nog niet was bevestigd.

Wanneer is een overeenkomst geldig?

Een geldige overeenkomst komt tot stand doordat de ene partij een aanbod doet en de andere partij deze aanvaardt. De overeenkomst is dan bindend voor beide partijen. Om juridisch te kunnen spreken van een aanbod moeten alle ‘essentiële elementen’ van de overeenkomst duidelijk zijn. Essentiële elementen bij vliegtickets zijn bijvoorbeeld de datum, de prijs en de bestemming. Ontbreken een of meer van deze essentiële elementen, dan is er geen sprake van een geldig aanbod, maar slechts van een uitnodiging tot het doen van een aanbod.

Elektronisch gesloten overeenkomsten vereisen extra handeling

Voor elektronisch gesloten overeenkomsten, bijvoorbeeld het doen van een bestelling via een webshop, is voor de totstandkoming van de overeenkomst nog een extra handeling vereist. Als de klant online een bestelling heeft geplaatst (= aanvaarding van het aanbod), dan moet de verkoper deze aanvaarding bevestigen. Zolang de verkoper dit niet heeft gedaan, mag de klant de overeenkomst ontbinden. En bevestigt de verkoper niet zo snel mogelijk, dan geldt dit als een ‘verwerping van de aanvaarding’, zodat in het geheel geen overeenkomst tot stand komt. Aangezien Cheaptickets.nl de bestelling niet had bevestigd, was er geen overeenkomst tot stand gekomen.

Zou Cheaptickets.nl de bestelling wel bevestigd hebben, dan waren ze hieraan gebonden. Dat geldt ook als de tickets per ongeluk voor de verkeerde prijs werden aangeboden. Enige uitzondering is als de klant echt had moeten begrijpen dat het om een vergissing ging. Maar omdat er vaak gestunt wordt met de prijzen van vliegtickets (€30 voor een korte vlucht is niet uitzonderlijk), denk ik niet dat daar snel sprake van is.

Het opzettelijk niet bevestigen van de bestelling, om daarmee onder de overeenkomst uit te komen, zou wel een oneerlijke handelspraktijk kunnen zijn. Dat betekent namelijk dat je niet eerlijk bent over welke overeenkomsten gesloten kunnen worden, en dat mag niet.

Zeker weten dat u voldoet aan alle relevante e-commerce-regelgeving?

Webwinkels en e-commerce-partijen hebben te maken met speciale juridische eisen. Zo schrijft de wet voor dat u zich moet identificeren, dat uw algemene voorwaarden op een specifieke manier moeten worden aangeboden en dat u in een privacyverklaring moet toelichten wat u doet met persoonlijke informatie.

> Aanvragen van webshop scan of maak zélf juridische webwinkel documenten met onze generatoren op JuriDox