Home / Nieuws & Blogs / Nieuwe wet in de praktijk

Nieuwe wet in de praktijk

| 4 september 2014

De nieuwe consumentenwetgeving is nu al en tijdje een feit.  De komende tijd gaan wij kijken of partijen voor wie de nieuwe wetgeving veel invloed heeft de wetgeving juist hebben geïmplementeerd en geven aan wat de wetgeving precies vereist. Denk daarbij aan energieleveranciers, appstores en de telecomaanbieders.

In een persoonlijke zoektocht naar een nieuw telefoonabonnement kwam ik op de site van Vodafone zelf terecht. Voor telefoonabonnementen geldt dat deze binnen 14 dagen na afsluiten geannuleerd kunnen worden en dat de klant moet verzoeken om de levering (anders mag Vodafone niet leveren). Overigens houdt dit verzoek niet in dat je je herroepingsrecht verliest als klant, dat recht blijft altijd bestaan. Bestel je een telefoon bij je abonnement, dan gaat de termijn pas lopen nadat je de telefoon hebt ontvangen.

Belangrijk is ook dat de webshop informatie verstrekt (los van de voorwaarden!) over onder andere het bovengenoemde recht, maar zij moeten ook informatie geven over wie welke kosten draagt. De klant is immers slechts gehouden het gebruikte deel te betalen (bel en abonnementskosten voor bijvoorbeeld de 14 dagen) als hij daarover geïnformeerd is.

In het bestelproces in de Vodafone shop wordt middels een opt-in de klant gevraagd om te starten met leveren. Dat is een prima manier om de klant te laten verzoeken en is een mooie oplossing. /> In het bestelproces wordt ook weergegeven dat de klant binnen 14 dagen de overeenkomst kan ontbinden. Wettelijk moet dit “tijdig voor het sluiten van de overeenkomst” en dat is hier het geval, hoewel het wellicht beter is om deze informatie ook gemakkelijk vindbaar te maken voordat je in het bestelproces zit, zoals bijvoorbeeld href="https://www.vodafone.nl/support/">https://www.vodafone.nl/support/ een goede plaats zou zijn

Probleem is echter dat het niet duidelijk is wanneer deze termijn ingaat, dit is immers afhankelijk van het feit of er een telefoon bijbesteld wordt of niet. Dan verandert de startdatum van het herroepingsrecht van afsluitdatum in leverdag telefoon. Daarnaast wordt er verwezen naar een href="https://www.vodafone.nl/zakelijk/support/bestelling/uw-bestelling-terugsturen.shtml">informatiepagina, maar daar ontbreekt de informatie. Denk daarbij aan een uitleg van het herroepingsrecht en bijvoorbeeld het modelformulier. Ook staat er nog een oude termijn van 7 werkdagen en is de terugbetaaltermijn (4-6 weken) veel te lang, dit moet immers 14 dagen na ontbinding zijn.

Heel belangrijk is de informatie over gemaakte kosten, vergeet een telecomaanbieder te vermelden dat gemaakte gebruikskosten in rekening worden gebracht bij en herroeping, dan hoeft de klant helemaal niets te betalen. In de informatie in het bestelproces staat echter dat deze kosten voor de klant zijn en dat is dus juist verwoord. Informatie over eventuele href="https://webwinkelrecht.nl/herroepingsrecht/waardevermindering-bij-geretourneerde-producten/">waardevermindering van de producten ontbreekt echter. Lees deze href="https://webwinkelrecht.nl/herroepingsrecht/waardevermindering-bij-geretourneerde-producten/">blog voor wat de gevolgen daarvan zijn.

Tot slot, de href="https://www.vodafone.nl/_assets/downloads/voorwaarden/actueel/algemene_voorwaarden.pdf">voorwaarden, in artikel 17 staan de meeste bovengenoemde zaken wel weer juist verwoord.