Home / Nieuws & Blogs / Opt-in moet echt expliciet zijn (en niet in privacystatement of voorwaarden verstopt)

Opt-in moet echt expliciet zijn (en niet in privacystatement of voorwaarden verstopt)

22 februari 2011

Het gebruik van contactgegevens uit enquêtes of prijsvragen voor commerciële doeleinden mag niet zomaar. Dat bevestigde telecomwaakhond OPTA recent in een brief aan diverse marktpartijen. Zulk gebruik kan vallen onder het spamverbod, en bij overtreding van dat verbod kan de OPTA hoge boetes opleggen. Zorg er dus voor dat u expliciet aan uw bezoekers meldt wat u wilt gaan doen en u ze daar apart vraagt mee in te stemmen.

De regels rond commerciële communicatie, reclame en acquisitie blijven lastig, zo blijkt uit signalen die de OPTA heeft gekregen. Mensen denken een toets of enquête te hebben ingevuld maar krijgen ineens reclame. Toestemming daarvoor is dan indirect verkregen, zo zeggen bedrijven, omdat deze mogelijkheid in de algemene voorwaarden is gemeld. Dat is echter onjuist.

Bij telefonische acquisitie moet altijd het Bel-me-niet register worden geraadpleegd. Ook als het telefoonnummer door de consument zelf ingevuld is bij een enquête of prijsvraag. De enige uitzondering is als de consument uitdrukkelijk en ondubbelzinnig verklaart dat hij gecontacteerd wil worden voor commerciële doeleinden door het bedrijf.

‘Ondubbelzinnig’ betekent dat de consument weet waar hij ‘ja’ tegen zegt en dus tenminste bekend moet zijn met de naam van het bedrijf of de organisatie en het onderwerp van het gesprek.

Bij acquisitie, reclame en nieuwsbrieven per mail geldt evenzo dat deze alleen mogen worden verstuurd met uitdrukkelijke en ondubbelzinnige toestemming van de consument. Wie bijvoorbeeld zijn adres opgeeft om de resultaten van een enquête of de bevindingen van een IQ-test te ontvangen, mag op dat adres geen reclame gestuurd worden!

Waar het nog vaak fout gaat, is bij de wijze van toestemming verkrijgen. Zo wordt deze nogal eens verstopt in algemene voorwaarden of privacystatement. Dat is expliciet niet toegestaan aldus de OPTA:

Deze toestemming is alleen geldig als de ontvanger goed geïnformeerd is en op eigen initiatief specifiek toestemt. Toestemming via algemene voorwaarden, een privacy- en/of permission statement is niet geldig.

Ook de DDMA wijst erop dat dit een belangrijk aandachtspunt is. De brancheorganisatie voor direct marketing heeft aangekondigd een document op te stellen met praktijkvoorbeelden, waarbij organisaties op een transparante manier toestemming vragen.