Home / Nieuws & Blogs / Start-up en continuïteit: tip 1

Start-up en continuïteit: tip 1

| 21 augustus 2013

U bent net een clouddienst begonnen en het gaat voor de wind. Toch krijgt u vragen van klanten over de continuïteit van uw dienst: “Wat gebeurt er als het niet lukt met uw onderneming, ben ik dan al mijn data kwijt?” Als u een clouddienst levert waarmee de klant bedrijfskritische gegevens verwerkt, dan zal de vraag vaker gesteld worden. Wat kunt u doen om deze vraag te pareren? Nog belangrijker, wat kunt u doen om de grote jongens toch binnen te halen?

Mocht u nog niet toe zijn aan een volledige continuïteitsoplossing dan kunt u er wel voor zorgen dat uw onderneming continuïteit-ready is. Het voordeel van de maatregelen die ik beschrijf is dat zij u ook helpen om professioneel te ondernemen en bijdragen aan de continuïteit van het bedrijf “an sich”.

Essentieel voor uw clouddienst zijn de servers waarop de dienst draait, de software die onderdeel uitmaakt van de dienst, de domeinnaam of –namen die u gebruikt voor de levering en de personen die de dienst up to date en online houden. Voor uw klant is daarnaast de data die er door hem wordt ingestopt essentieel.

Bij het opstarten en vormgeven van uw onderneming bent u (nog) vrij om zelf keuzes te maken over de vormgeving. Als u wat verder bent wordt het vaak lastiger. Dan moet u bijvoorbeeld houden met investeerders/aandeelhouders. Het is dan ook goed om de tips gedurende opstartfase ter harte te nemen en hier bewust keuzes in te maken. De eerste tip gaat over de vormgeving van uw onderneming en het veilig stellen van eigendommen.

Het is goed om de risico’s van de essentiële eigendommen te scheiden. Stel, u bent al een tijdje bezig en er wordt veel winst gemaakt. U wilt uw aansprakelijkheid beperken dus u start een bv. Vanuit de bv gaat u voortaan de dienst leveren (de “werkmaatschappij”). U doet er goed aan de voor de dienst essentiële (intellectuele) eigendommen niet in te brengen. De essentiële eigendommen brengt u onder bij een andere (rechts)persoon dan de werkmaatschappij.

De werkmaatschappij is de bv die de overeenkomsten aangaat met klanten. Tevens gaat deze bv de overeenkomsten aan met toeleveranciers ten behoeve van de clouddienst. Denk hier aan de hosting service provider en de softwareleverancier.

De werkmaatschappij loopt dan de risico’s. En zoals eerder gezegd, de risico’s moeten gescheiden worden van de essentiële eigendommen. Dit kunt u doen door een aparte bv (“trust”) op te richten waar de eigendommen worden ingebracht. De trust geeft dan een gebruiksrecht aan de bv. Mocht de werkmaatschappij onverhoopt failliet gaan, dan zijn de eigendommen veilig gesteld.

Uiteraard heeft u daarmee niet de continuïteit van de hele dienst gewaarborgd. U bent al wel een eind op weg. Tip 2 voor meer waarborgen volgt snel.