Home / Nieuws & Blogs / Veelgemaakte fouten webwinkeliers deel 7 (slot): de aanvullende garantie

Veelgemaakte fouten webwinkeliers deel 7 (slot): de aanvullende garantie

| 11 juli 2011

Het starten van een webwinkel heeft de nodige voeten in de aarde. Het is bijvoorbeeld een hele klus om ervoor te zorgen dat de site niet alleen gebruiksvriendelijk is voor de consument, maar ook juridisch juist is. Zoals wellicht bekend certificeert ICTRecht webwinkels voor de Stichting Certificering Thuiswinkel en daar kom ik als certificeerder een hoop dezelfde fouten of misverstanden tegen.

De komende weken zal ik dan ook de meest voorkomende fouten behandelen die gemaakt worden door webwinkels en aangeven hoe het wél hoort. Dit om het proces te vergemakkelijken en u op weg te helpen naar het Thuiswinkel Waarborg Keurmerk. Vandaag de allerlaatste blog in deze serie.

Lees hier over de (wettelijke) garantie. Er bestaat echter ook nog zoiets als aanvullende garantie. Deze kan naast de wettelijke garantie bestaan. De wettelijke garantie is altijd de baas, maar meer garantie bieden dan de wet (bijvoorbeeld ook repareren indien de consument het product heeft laten vallen) mag uiteraard altijd. Een redelijke vergoeding daarvoor vragen is eveneens toegestaan.

Gevolg van het aanbieden van aanvullende garantie is dat u zich als winkelier verplicht om in die periode de in de aanvullende garantie vastgelegde beloften na te komen.

Bij sommige winkels kan men bijvoorbeeld ‘extra garantie’ bijkopen. Het inroepen van deze garantie door de consument geschiedt zonder discussie uiteraard, men heeft er immers voor betaald. Deze vorm van aanvullende garantie wordt dan ook weleens de ‘geen-gezeur-verzekering’ genoemd. In veel gevallen is het geven van aanvullende garantie echter een 'service van de zaak' .

Let er bij het aanbieden van aanvullende garantie op dat deze nooit de wettelijke rechten van de consument beperken, want dan hebben uw bepalingen geen enkele werking en is het slechts gebakken lucht. Aanvullende garantie moet echt aanvullend zijn en de consument meer geven dan het wettelijke recht.

De wettelijke garantie dekt alles netjes af. Wilt u toch (aanvullende) garantiebepalingen op uw website? Let dan op deze tips!

Al het voorgaande geldt, of u nu zelf al allerlei garantiebepalingen op uw site heeft gezet of niet. Deze kunnen het wettelijke recht van de consument nooit opzij zetten.

U dient bij uw aanvullende garantiebepalingen dan ook duidelijk te vermelden dat ze onverminderd de wettelijke rechten gelden. Daarnaast dient u de precieze duur van de garantie te aan te geven.

Maak tevens duidelijk welke rechten er precies worden toegekend. Wordt het product bijvoorbeeld gratis hersteld of direct vervangen? En mag de consument de overeenkomst direct ontbinden of pas nadat u eerst het product hebt hersteld en/of vervangen en het daarna nog steeds niet blijkt te voldoen?

Het is ook belangrijk te vermelden welke soorten gebreken en/of schade door de garantie worden gedekt en welke juist niet (bijv. waterschade, stootschade, etc). Als u hierover niets vermeld op uw website kunt u het niet meer uitsluiten op het moment dat de consument zich tot u wendt en zult u het moeten oplossen, hoe onterecht dan ook.

Afhankelijk van het type product kan het voor de consument nog van belang zijn of het product wordt opgehaald of dat de consument het zelf moet terugsturen. Indien het wordt opgehaald is het handig te weten of hiervoor kosten in rekening worden gebracht.

Afhankelijk van het soort webwinkel dat u heeft kan het verstandig zijn om een gebied aan te wijzen waarbinnen men zich op uw aanvullende garantiebepalingen kan beroepen. Vermeldt u hierover namelijk niets, dan geldt de garantie wereldwijd.

Tot slot dient u uw garantiebepalingen op uw website aan te bieden in pdf -formaat, zodat de consument ze kan opslaan en/of printen ter bewijs.

Meer weten over de regelgeving voor webshops en e-commerce?