Home / Nieuws & Blogs / Voor uw social-mediareglement: "Twitteren moet"?

Voor uw social-mediareglement: "Twitteren moet"?

| 23 mei 2011

Gebruik van sociale media als Twitter of Facebook onder werktijd is goed voor de creativiteit en de innovatie van werknemers, meldde Nu.nl vrijdag. Er bestaat geen bewijs dat daarbij 'informatiestress' ontstaat. Bedrijven moeten dus niet meteen in een stuip schieten als ze Twitterende werknemers ontdekken. En verbieden van sociale media is al helemaal niet aan de orde.

Het gebruik van social media prikkelt werknemers tot creativiteit en nadenken. Daardoor ontstaan nieuwe ideeën waarmee bedrijven hun voordeel kunnen doen, meldt TNO in haar onderzoeksrapport. Een conclusie die veel internetters zullen herkennen.

Veel bedrijven zijn bezorgd over wat medewerkers op internet doen onder werktijd. Zij vrezen dat mensen tijd verspillen, bedrijfsgeheimen lekken of reputatieschade kunnen veroorzaken door op sociale media actief te zijn. Vandaar dat de trend is reglementen over sociale media te maken, waarmee bedrijven proberen vast te leggen wat er wel en vooral niet mag met Twitter, Facebook, Linkedin en dergelijke.

Zo'n reglement is geen slecht idee maar mag niet neerkomen op een totaalverbod. Monitoren van internetgebruik mag in principe alleen bij een vermoeden van misstanden. Het bijhouden (monitoren en loggen) van wat werknemers doen, is een verwerking van persoonsgegevens. Dat mag alleen met een legitiem doel. Bovendien moet zijn vastgelegd wat er bijgehouden wordt, waarom en wat er met de gegevens gebeurt. Ook hebben werknemers een recht van inzage in wat er over hen is vastgelegd.