Home / Nieuws & Blogs / Wie draait er op voor het ‘kosteloos’ herstel van een product?

Wie draait er op voor het ‘kosteloos’ herstel van een product?

| 2 juli 2013

Consumenten hebben recht op een deugdelijk product. Het product dat ze (online) in een winkel kopen moet voldoen aan de redelijk gewekte verwachtingen. Doet het product dit niet, dan dient de (web)winkel het product kosteloos te herstellen of te vervangen. Dit kan voor de webwinkelier een schadepost zijn. Kun je deze schade als webwinkelier op iemand verhalen, of is het een ondernemersrisico?

Op voorhand, bijvoorbeeld in algemene voorwaarden, aansprakelijkheid uitsluiten tegenover consumenten is juridisch gezien niet houdbaar. Zakelijke partijen onderling kunnen echter veel meer met elkaar afspreken. Aansprakelijkheid wordt bijvoorbeeld regelmatig beperkt. Het kan dus zomaar gebeuren dat een consument een webwinkel aansprakelijk stelt, maar dat de webwinkel zijn leverancier vervolgens niet aansprakelijk kan stellen omdat dit zo overeengekomen is.

Het gevolg is dat de webwinkel met de schadepost zit, terwijl de schade niet eens aan hem te wijten is. Gelukkig hebben Europa en de Nederlandse wetgever hier aan gedacht. Een afspraak tussen de webwinkel en de leverancier waarin de laatste zegt nergens voor aansprakelijk te zijn, is niet houdbaar. Een webwinkel heeft een zogenaamd regresrecht op zijn leverancier.

Dat houdt in dat de webwinkelier de schade, die het gevolg is van een non-conform product, kan verhalen op zijn leverancier. Zelfs als de leverancier dit in zijn algemene voorwaarden uitgesloten heeft. De bepaling kan vernietigd worden.

Juridisch gezien klinkt dit uiteraard goed. In de praktijk ontstaat er een probleem als de leverancier zijn poot stijf houdt en niets wil vergoeden. Dan rest je niets anders dan naar de rechter te stappen. Een tijdrovende en vervelende bezigheid voor de meeste webwinkeliers.

Lees de algemene voorwaarden van een leverancier of fabrikant goed door. Het is beter om op voorhand over de voorwaarden te praten, dan naderhand een meningsverschil te krijgen over de inhoud. Houdt de leverancier of fabrikant toch vast aan de bepaling die het regresrecht buiten spel probeert te zetten? Vraag je als webwinkel dan af of je wel zaken wilt doen met een dergelijke partij.

Zeker weten dat u voldoet aan alle relevante webwinkel regelgeving?

Webwinkels hebben te maken met speciale juridische eisen. Zo schrijft de wet voor dat u zich moet identificeren, dat uw algemene voorwaarden op een specifieke manier moeten worden aangeboden en dat u in een privacyverklaring moet toelichten wat u doet met persoonlijke informatie.

> Aanvragen van webshop scan of maak zélf juridische webwinkel documenten