Het juridisch loket voor OIZ-leden

Bent u lid van OIZ? Stel hier uw juridische vragen over corona, zorg, ICT en recht en privacy aan het juridisch loket.

Neem contact op

Samenwerking ICTRecht en OIZ

OIZ biedt in samenwerking met ICTRecht een juridisch loket aan voor haar leden. Via dit loket kunnen de leden snel en kosteloos antwoord krijgen op vragen over corona, zorg, ICT en recht en privacy.

Heeft u als OIZ-lid ook vragen over één van deze gebieden? Hieronder volgt een overzicht van vragen waarmee u bij het juridisch loket terecht kunt.

U kunt ons bereiken via loket.oiz@ictrecht.nl

OIZ juridisch loket

Vragen over corona, zorg, ICT en recht

Er kunnen juridische vragen aan het loket worden gesteld die zien op zorg, ICT en recht. Deze vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over:

  • Alle vragen omtrent corona, denk aan vragen over werktijdverkorting, opzeggingen, beveiliging en thuiswerken of over het veiligstellen van IP.
  • Wordt uw aansprakelijkheid in uw voorwaarden op de juiste wijze beperkt?
  • Wanneer zijn de algemene voorwaarden van toepassing?
  • Zijn uw algemene voorwaarden ook geschikt voor levering aan consumenten?
  • Faciliteert u een elektronisch uitwisselingssysteem voor het uitwisselen van medische gegevens tussen zorgaanbieders?
  • Welke beveiligingsvereisten en normeringen gelden voor uw onderneming en diensten (denk aan NEN 7510; 7512 en 7513)?
  • Hoe gaat u om met standaard documenten in de zorg zoals de Algemene Inkoopvoorwaarden Gezondheidszorg en de Brancheorganisaties Zorg verwerkersovereenkomst?

Wat wij bieden

Naast de beantwoording van dergelijke vragen, kan het juridisch loket u verder helpen bij het controleren van een juiste formulering of een los artikel in een overeenkomst of in algemene voorwaarden opstellen.

Vragen over privacy

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Leveranciers moeten onder andere rekening houden met de volgende punten:

  • De privacyverklaring moet nóg transparanter.
  • Alle datalekken moeten intern gedocumenteerd worden.
  • Alle verwerkingen van persoonsgegevens moeten in een register gedocumenteerd worden.
  • Bepaal welke rol u inneemt (verwerker/ verwerkingsverantwoordelijke) en sluit verwerkersovereenkomsten.
  • De beveiliging moet op orde zijn (en er geldt een extra hoog beveiligingsniveau als u medische gegevens verwerkt).

Het juridisch loket voor OIZ-leden helpt u bij korte vragen op het gebied van privacy.

Vraag informatie aan

Lees meerLees minder

Wat niet?

Het opstellen van uitgebreide adviezen en/of het opstellen van juridische documenten vallen buiten de scope van het juridisch loket. Verder treedt het juridisch loket niet op als vertegenwoordiger in geschillen en zal het juridisch loket geen processtukken opstellen. Het geven van fiscale adviezen of het helpen bij arbeidsgeschillen valt tevens buiten de scope van het juridisch loket.

Stel uw vraag via het juridisch loket

De kosten voor juridisch advies kunnen stevig oplopen. Vandaar dat OIZ dit onafhankelijke en voor de OIZ-leden kosteloze juridisch loket heeft opgezet om haar leden te helpen. Het loket wordt gefaciliteerd door adviesbureau ICTRecht. Vragen kunnen door de leden eenvoudig en rechtstreeks aan ICTRecht gesteld worden via loket.oiz@ictrecht.nl. ICTRecht streeft ernaar om binnen één werkdag op de vraag te reageren en binnen vijf werkdagen deze te beantwoorden. Voor werkzaamheden die buiten de scope van het juridisch loket vallen, kan ICTRecht u een aanbod doen.

Stel uw vraag

Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw organisatie?

Laat een bericht achter via het formulier: een van onze adviseurs neemt dan vrijblijvend contact met u op. Liever even bellen? Dat kan via telefoonnummer: 020 663 1941.

Wanneer u een aanvraag bij ons doet, volgt altijd eerst een vrijblijvend telefonisch of digitaal kennismakingsgesprek.

Laat uw gegevens achter