De gebruiksvoorwaarden van populaire diensten zoals Gmail, Twitter, Dropbox of Habbo eens minutieus doorlichten, wat een goed idee. Want niemand leest ze, terwijl ze doorslaggevend zijn voor wat je met die diensten mag en vooral wat zij mogen doen met jouw gegevens. Met die gedachte lanceerde tijdschrift Bright afgelopen vrijdag het initiatief "Accept or decline".
Bright roept de crowd te hulp:
Je hulp zou bestaan uit het dit keer wel aandachtig doorlezen van voorwaarden. Je krijgt daarbij een lijst met onderwerpen om in de gaten te houden. Daarnaast vragen we je elke opmerkelijke passage te flaggen. Onder 'opmerkelijk' verstaan we zaken die mogelijk onze privacy aantasten maar ook bepalingen over garantie, aansprakelijkheid of eigendom waarvan je vermoedt dat het grote publiek dat zou willen of moeten weten.
Een paar van de vele vragen die men tegen kan komen bij het onderzoek:
Een speciaal panel experts, waaronder crowd-expert Erwin Blom en ICTRecht-partner Arnoud Engelfriet adviseert Bright bij het onderzoek. Het volgende nummer van Bright zal de resultaten presenteren.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.