Home / Nieuws & Blogs / ACM opent de jacht op webwinkels: 5 tips om géén boete te krijgen.

ACM opent de jacht op webwinkels: 5 tips om géén boete te krijgen.

| 25 november 2014

Webwinkeliers opgelet. De href="https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/13572/ACM-gaat-letten-op-terugbetaling-na-annulering-bij-webwinkels-modebranche/">ACM gaat de wet consumentenrechten handhaven. Aanleiding is onder meer het href="http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/2014/webwinkels-overtreden-nieuwe-consumentenregels/">onderzoek dat de Consumentenbond onlangs heeft gedaan onder 211 webwinkels.

De Consumentenbond bestelde bij de webwinkels producten en retourneerde deze binnen de wettelijke 14 dagen herroepingstermijn. Het is de bedoeling dat de webwinkelier vervolgens het aankoopbedrag plus de verzendkosten van de heenzending zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding terugstort. De verzendkosten van de heenzending moeten overigens alleen worden teruggestort indien de consument de gehele bestelling retourneert.

Dit alles lijkt echter niet voor iedere webwinkel de praktijk. Maar liefst 65 webwinkels betaalden niet binnen de wettelijke termijn van 14 dagen terug. Van 15 webwinkels hoeft de consument in het geheel geen geld terug te verwachten. Soms kreeg men geen geld terug maar slechts een tegoed. Allemaal niet de bedoeling.

De ACM opent nu dan ook de jacht op webwinkels, en dan vooral de webwinkels in de modebranche. De reden is dat in deze branche veelvuldig producten worden geretourneerd. Webwinkeliers kunnen van de ACM een last onder dwangsom of een boete van maximaal 450.000 euro per overtreding krijgen.

Waar moet je nu op letten om ervoor te zorgen dat jij wél voldoet aan de huidige wet?

1) de webwinkel moet de consument die zijn aankoop ontbindt binnen 14 dagen zijn geld terug betalen;

2) de webwinkel moet álle betalingen die hij van de consument heeft ontvangen terug betalen, dus ook de eventueel betaalde bezorg- en andere bijkomende kosten. Op de website mag dus niet worden vermeld dat alleen het aankoopbedrag wordt terugbetaald;

3) de kosten voor het retour sturen komen voor rekening van de consument als dit ten minste vooraf is gemeld;

4) de webwinkel moet terugbetalen met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de consument heeft betaald. Zo mag de webwinkel alleen een tegoedbon geven als de consument met een tegoedbon heeft betaald;

5) de webwinkel moet consumenten op zijn website duidelijk en juist informeren over deze regels.

Alles weten over de wet consumentenrechten die in juni van 2014 is ingegaan? Kijk dan href="https://webwinkelrecht.nl/diensten/de-nieuwe-consumentenwet/">hier!