Home / Nieuws & Blogs / ACM wil duidelijkere prijzen bij autoadvertenties

ACM wil duidelijkere prijzen bij autoadvertenties

| 11 augustus 2016
ACM wil duidelijkere prijzen bij autoadvertenties

De Autoriteit Consument en Markt heeft de “autobranche” verzocht om voor 1 november te gaan adverteren met volledige prijzen. Na onderzoek heeft de ACM geconcludeerd dat er veel geadverteerd wordt met prijzen waarbij een consument bij aanschaf van een auto nog vaak een behoorlijk bedrag extra moet betalen, terwijl dat niet in de advertentie of brochure was weergegeven. Denk daarbij vooral aan “kosten rijklaar maken”.

De wet is ook vrij helder: een aanbod moet volledig zijn en de prijs moet inclusief vaste/voorzienbare en onvermijdbare kosten worden weergegeven. Geldt dat bij de aanschaf van een auto standaard €800 wordt gerekend voor het rijklaar maken o.i.d., dan moet dat bedrag al bij de advertentieprijs worden toegevoegd en niet pas bij het afrekenen. Dat geldt voor showrooms, maar ook voor webshops of bijvoorbeeld voor advertentiesites. Daarin bestaat geen onderscheid.

De ACM heeft een handige faq samengesteld met wat achtergrond en wat er precies verwacht wordt van de branche en de verkopers. Doel van de regelgeving is om de consument goed voor te lichten en om oneerlijk handelen en oneerlijke concurrentie tegen te gaan.

Wat je wel vaak ziet bij de verkoop van auto’s is dat de prijs onderhandelbaar is. Het is gebruikelijk om wat van de prijs af te krijgen of om bijvoorbeeld een oudere auto in te ruilen voor wat korting. Je kan dan stellen dat de prijs sowieso nog niet vast staat. (Bij nieuwe auto’s kun je ook vaak opties toevoegen tegen een meerprijs) Echter maakt dat voor het aanbod en de weergegeven prijs niets uit. Het aanbod is immers de prijs die een verkoper vraagt en als je als consument het aanbod aanvaardt, dan is er een overeenkomst.

Adverteren met vanaf prijzen mag uiteraard wel, maar dan moet nog steeds de “vanaf prijs” inclusief vaste en onvermijdbare componenten worden weergegeven. Dus ook met kosten rijklaar maken. De vanaf prijs kan dan veranderen indien een klant extra opties kiest o.i.d.