Home / Nieuws & Blogs / Adverteren op een bekend merk

Adverteren op een bekend merk

13 juli 2011

eBay en LˊOreal hebben met spanning de beslissing afgewacht van het Hof van Justitie. En nu is het zover. eBay blijkt wel verantwoordelijk voor het gebruik van L’Oréal merken in advertenties op haar site en op Google. Ook voor andere beheerders van online marktplaatsen is deze beslissing van groot belang!

Google Adwords toont gesponsorde links die worden geactiveerd wanneer met deze merken overeenstemmende trefwoorden worden gebruikt. Door advertenties te plaatsen bij Google maakt eBay reclame voor producten die op haar platform worden verkocht, maar ook voor haar eigen platform. Daarbij maakte eBay eerder al gebruik van het bekende merk L’Oréal om haar online marktplaats aan te prijzen.

En dat is gevaarlijk, want bekende merken genieten een extra bescherming.

Zodra advertenties zich richten tot consumenten in de Europese unie is het Europees recht van toepassing. Daar mag het Hof van Justitie zich vervolgens over uitspreken. Op 12 juli 2011 heeft het Hof van Justitie zich dan ook uitgesproken over de inspanningen die de beheerder van een internetmarktplaats al dan niet moet leveren om merkinbreuken door zijn gebruikers te voorkomen en/of te doen ophouden.

Aanleiding was de procedure die L’Oréal had aangespannen tegen eBay, nadat onder andere bleek dat de opgave van de woorden "shu uemera" - wat overeenstemt met het nationale woordmerk "Shu Uemera" van L’Oréal - resulteerde in volgende advertentie:

"Shu Uemera

Great deals on Shu uemera

Shop on eBay en Save!

www.ebay.co.uk"
Door op de advertentielink te klikken, werd je verwezen naar 96 objecten van het merk Shu Uemura uit Hong Kong (China) die eBay gebruikers/verkopers aanboden op de online marktplaats.

In haar Google advertentie heeft eBay volgens het Hof een duidelijk verband gelegd tussen de in de advertententies vermelde merkproducten en de mogelijkheid om deze via eBay te kopen. eBay heeft het bekende Franse merk L’Oréal met andere woorden ˊgebruiktˊ. Mag dat?

Voor een internetgebruiker moet te allen tijde duidelijk zijn of de geadverteerde producten afkomstig zijn van L’Oréal zelf, van een distributeur van L’Oréal of van een andere partij die niets met L’Oréal te maken heeft. Indien dat niet duidelijk is, mag L’Oréal eBay zulke advertenties en verkoopaanbiedingen (laten) verbieden.

In een poging dit soort rechtszaken te vermijden, had eBay een programma ontwikkeld ten behoeve van merkhouders. Het "VeRO programma" dat eBay ontwikkelde om merkhouders toe te laten inbreukmakende advertenties te signaleren aan eBay en te laten intrekken had L’Oréal eerder van de hand gewezen. En dat heeft zal de Franse merkhouder zich niet beklagen. Met deze beslissing zet het Hof nu de deur open voor L’Oréal om de advertenties door en voor eBay simpelweg te laten verbieden.

Waar wij eerder adverteerders waarschuwden voor de aansprakelijkeid die ze kunnen oplopen bij het gebruik van merken in advertenties, zijn nu ook beheerders van online marktplaatsen gewaarschuwd!