Home / Nieuws & Blogs / Ben je verplicht de functie-omschrijving van je werkgever op LinkedIn te zetten?

Ben je verplicht de functie-omschrijving van je werkgever op LinkedIn te zetten?

| 13 mei 2015

Een lezer vroeg ons: De directie heeft mij gesommeerd mijn functietitel op LinkedIn aan te passen naar de term die zij gebruiken. Ik gebruik de algemeen aanvaarde term voor mijn werk, dus als ik dit aanpas dan snapt niemand meer wat ik doe. Ben ik dit nu verplicht?

In principe ben je verplicht instructies van je werkgever op te volgen. De werkgever bepaalt immers hoe het werk wordt uitgevoerd. En wat de naam is van je positie in het kantoor lijkt me daaronder te vallen, dus ook de instructie “noem jezelf Xyz” lijkt me legitiem.

Tegelijkertijd moet een werkgever zich redelijk gedragen, als een “goed werkgever” zoals de wet dat noemt. Mensen dwingen zichzelf voor gek te zetten op LinkedIn is geen goed werkgeverschap. Maar dat zou pas aan de orde zijn als het echt een rare term is, niet alleen maar omdat de term niet de gebruikelijke term is. Als een bedrijf bijvoorbeeld geen managers wil maar iedereen ‘eindverantwoordelijke’ gaat noemen, is dat nog geen slecht werkgeverschap.

En oh ja, ik denk dus ook dat je werkgever wel wat te zeggen heeft over je LinkedIn, althans het deel dat over het huidige werk gaat. Dat is immers iets waarbij je je verbindt met het werk, en dan heeft de werkgever er een legitiem belang bij daar wat van te zeggen. Ook al onderhoudt je je LinkedIn in je vrije tijd.

> Meer over ICT & Arbeidsrecht

 

Juridische supermarkt JuriDox

Met de juridische generatoren van ICTRecht op JuriDox.nl kunt u snel en tegen een gunstig tarief zelf al uw arbeidsrechtdocumenten opstellen. Denk aan reglement cameratoezicht, ict- en internetreglementen, auteursrechtverklaringen, arbeidsovereenkomsten en méér.