Home / Nieuws & Blogs / De nieuwe consumentenwet en wat wij voor u doen

De nieuwe consumentenwet en wat wij voor u doen

| 9 april 2014

Op 13 juni van dit jaar gaat het consumentenrecht op schop. Vanaf die datum moet een webwinkel aan een aantal nieuwe eisen voldoen. De wet stelt bijvoorbeeld nieuwe regels aan de retourprocedure, het bestelproces, maar ook aan het doorbereken van bijvoorbeeld kosten die gemaakt worden voor betaalmethodes. Wij publiceren hier al regelmatig over en het gisteren door ons gelanceerde boek is ook al volledig up to date.

Het belangrijkste punt zijn de veranderingen binnen het herroepingsrecht. Zo wordt de termijn waarbinnen een consument toch van zijn aankoop af kan zien van 7 werkdagen verlengd naar 14 kalenderdagen, is er sprake van een modelformulier, zijn er strenge kostenregelingen in de wet opgenomen, is de terugbetalingstermijn verkort en geldt het herroepingsrecht ook gewoon voor diensten.

Daarnaast stelt de wet eisen aan het bestelproces, de “betaalbutton“, is het bijna niet meer mogelijk om een duur 0900-nummer te hanteren en moeten kosten en prijzen transparant zijn en extra kosten eerlijk worden door belast aan de klant.

De wetgeving schept ook op een aantal punten meer duidelijkheid, zo zijn producten die om hygiënische redenen niet geretourneerd kunnen worden, uitgezonderd van het retourrecht, mits deze verzegeld worden verzonden.

Wij gaan u middels onze website helpen bij de implementatie van deze nieuwe regels. Dat kan advies zijn voor u als webwinkelier, maar als u webwinkelsoftware maakt, of aanbiedt, dan kunnen wij u uiteraard ook van dienst zijn. Klik hier voor de startpagina. Indien u advies nodig heeft, bepaalde (model) teksten zoekt, of uw website naar nieuw consumentenrecht compliant wil laten zijn, neem dan contact met ons op.