Home / Nieuws & Blogs / Loterijen altijd gegarandeerde winnaar

Loterijen altijd gegarandeerde winnaar

2 mei 2011

Eindelijk gerechtigheid!

Vorige week kwam het verlossende bericht dat de Tweede Kamer de misleidende reclame van loterijen wil aanpakken. Dit gaat dan met name om de reclame die massal per post bij de mensen binnenkomt. Echt massaal, want het zal niet de eerste keer zijn dat ik mijn buitendeur met veel moeite open krijg om vervolgens belaagd te worden door gouden enveloppen (al dan niet met sleutels, koffers of schatkisten). Mocht je als onwetende consument ook nog zo onhandig zijn deze enveloppen ook daadwerkelijk te openen, dan volgt de genadeslag: gegarandeerde (echt!) auto's, lcd-schermen en natuurlijk miljoenen! Zo voor het oprapen! Je hoeft je alleen maar even op internet te registreren en dan zijn al die prijzen van jou!

Dit is natuurlijk niet eerlijk: zowel leden als niet-leden van loterijen worden met dit soort papieren spam verleidt tot het aankopen van een (extra) lot. En vaak zonder dat ze het doorhebben: men denkt bijvoorbeeld dat ze zich aanmelden voor een plaats in de studio (uiteraard ook hier weer met gegarandeerde studioprijzen) terwijl men in werkelijkheid gewoon een (extra) lot koopt. Grappig is dan altijd dat het aanmelden echt heel makkelijk gaat! In tegenstelling tot het afmelden. En ik heb dat lcd-scherm ook nog steeds niet in huis?

De Kamer wil nu dat reclames vooraf worden getoetst en dat de loterijen alleen nog maar de tekst mogen gebruiken die door het Ministerie van Justitie is goedgekeurd. In een wetsvoorstel staat dan ook dat er wellicht een artikel wordt toegevoegd aan de Wet op de kansspelen. Dit nieuwe artikel kan de regels omtrent de werving en reclame door loterijen op diverse punten aan banden leggen.(Voor de juristen onder ons: art.4a lid 3 en 4 sub a-d Wet op de kansspelen). Denk hierbij niet alleen aan de inhoud van de reclame uitingen, maar ook aan onder meer de hoeveelheid (niet meer 5 dagen per week, maar slechts een keer een bombardement op de mat). Ook kunnen er strengere regels gesteld worden aan de wijze waarop de reclame wordt gemaakt: geen schreeuwerige gouden enveloppen meer, maar een nette brief bijvoorbeeld.

Ben wel benieuwd hoe dit artikel in de praktijk zal uitwerken. Het lijkt mij bijzonder ondoenlijk als alle reclame eerst gelezen en gecontroleerd moet worden alvorens het mijn deurmat bereikt. Het maakt ook niet veel uit. In alle gevallen zullen de loterijen altijd de èchte gegarandeerde winnaar zijn.