Home / Nieuws & Blogs / Mag u namailen bij achtergelaten winkelwagentjes?

Mag u namailen bij achtergelaten winkelwagentjes?

| 27 juli 2011

Een lezer wees ons op een module voor het osCommerce content management systeem die ‘Recover Cart Sales‘ heet. Met deze module is het mogelijk om bestellingen in je webwinkel die niet worden afgerond te detecteren. De plaatser daarvan kan dan worden nagemaild met een vriendelijk mailtje of er misschien iets mis was met de bestelling en of hij wellicht alsnog met één klik deze door wil zetten.

Een sympathiek idee, maar mág dat eigenlijk wel? Immers, mensen ongevraagd benaderen met mails met commerciële intenties is verboden onder de spamwetgeving. De spamwet bevat een uitzondering voor mails aan bestaande klantrelaties, maar daar zit hem hier net de kneep: deze mensen zijn nog geen klant!

Daar staat tegenover dat je je kunt afvragen of deze mail wel commerciële intenties heeft. Is het vooral een behulpzame "mogen wij vragen waarom u afhaakt"-mail of is de intentie primair het binnenhalen van de sale? Het zal dus sterk afhangen van hoe u de mail formuleert en hoe nadrukkelijk deze gericht is op het alsnog krijgen van de order.

Wilt u op safe spelen, dan zult u al eerder in het proces toestemming moeten vragen om mensen te mogen mailen met enquêtes en tevredenheidsonderzoeken in verband met het bestelproces. Wie daarmee instemt (en dat moet expliciet, dus met aanvinkvakje net als met de nieuwsbrief) kan geen bezwaar meer maken tegen die winkelwagentjeterughaalmail. Maar commercieel gezien is dit natuurlijk geen aantrekkelijke optie.