Nieuwe consumentenwetgeving in 2014, wat betekent dat voor Webwinkels? Deel 1

Hij is al door de Tweede Kamer en ligt nu bij de Eerste Kamer, de vernieuwde Consumentenwet. Het is overigens niet een hele nieuwe wet, maar het gaat meer om aanpassingen in het Burgerlijk Wetboek in met name de regelgeving voor Koop op Afstand, dit naar aanleiding van een Europese Richtlijn. In juni 2014 moet de wet definitief zijn en moeten webwinkels een aantal zaken toch echt hebben aangepast. De vraag is wat er allemaal gaat veranderen? Wij hebben per onderwerp al regelmatig geblogd, maar een korte samenvatting kan geen kwaad. Hieronder vatten wij de belangrijkste zaken voor verkopers samen.

Herroepingsrecht

Het recht om van een aankoop af te zien, gaat van 7 werkdagen naar 14 kalenderdagen. De termijn gaat in na ontvangst van de producten of het sluiten van een overeenkomst als er sprake is van diensten. Bij meerdere producten gaat de termijn pas in na levering van het laatste product.

Wat verder nieuw is bij het herroepingsrecht, is dat een webwinkel hiervoor een door de wetgever verstrekt modelformulier moet aanbieden op zijn website. Dat mag digitaal of printbaar zijn, maar de klant moet dit kunnen gebruiken om aan te geven dat hij van de koop af wil zien. Hij kan het formulier invullen en (digitaal)verzenden. De klant mag ook via andere manieren ontbinden, zoals per mail, het formulier hoeft namelijk niet gebruikt te worden. Hierna heeft de klant nog eens 14 dagen om de producten terug te sturen. De winkel kan dus 28 dagen een product kwijt zijn.

Overigens moet de winkel binnen 14 dagen na ontbinding (bijv. vanaf verzenden formulier) alle betaalde bedragen (ja, ook de verzend en betaalkosten!) terug betalen. De kosten voor retourneren zijn voor de klant zelf, mits van deze kosten een inschatting wordt gegeven op de website, anders zijn deze voor rekening van de webwinkel. Nare bijkomstigheid is nog dat als het formulier niet wordt aangeboden of als andere informatie over retourneren ontbreekt, de klant een jaar retourrecht krijgt. Verder niet onbelangrijk: kapotte of te ver gebruikte retouren mogen niet geweigerd worden, maar de schade mag in rekening gebracht worden.

Diensten

Ook diensten, denk aan telefoonabonnementen, maar ook de levering van gas/elektriciteit etc kunnen herroepen worden. Dat kan dus ook als de klant het al gebruikt heeft! Wel mag aan hem uiteraard het gebruikte gerekend worden. Dat kan bijvoorbeeld twee weken telefoonabonnement en de daarbij gebruikte belminuten zijn. Ook hier geldt dat deze (geschatte) kosten en rekenwijze vooraf op de website vermeld moeten worden, anders hoeft de klant helemaal niks te betalen.

Uitzonderingen

Uiteraard zijn er ook uitzonderingen van producten en diensten die niet geannuleerd of teruggestuurd kunnen worden. Die waren er altijd al zoals de uitzondering voor reizen, bederfelijke spullen, maatwerk en losse kranten/tijdschriften. (let op; een abonnement kan een klant wel herroepen!).

Bij de uitzonderingen komen nu diensten die helemaal (dus geen abonnementen) geleverd worden binnen de bedenktermijn en downloads (ebooks etc.), maar ook heel belangrijk; producten die om hygiënische aard niet terug gestuurd kunnen worden. Deze producten kunnen verzegeld verzonden worden en alleen ongeopend/verzegeld terug gestuurd worden. Denk aan seksartikelen, ondergoed, cosmetica etc. Het is immers onwenselijk om deze producten weer te verkopen als je niet weet wat ermee gebeurd is. De regel is overigens hetzelfde als bij de al bestaande uitzondering voor cd’s, games, dvd’s etc.

Voor wat betreft de genoemde digitale content (niet op een drager geleverd, zoals dus bijv. een download), daarbij geldt dat de klant wel moet aangeven dat hij de levering al wel binnen de 14 dagen wil hebben en dat hij van het herroepingsrecht afziet. Daarna kan de winkel de link bijvoorbeeld vrijgeven of de download aanbieden, zonder dat de klant nog kan annuleren.

Informatieplicht

Allereerst moet de verkoper op duidelijke en begrijpelijke wijze informatie beschikbaar stellen aan de consument voordat er een overeenkomst wordt gesloten. Kortom de informatie moet snel en gemakkelijk vindbaar zijn op de website, zodat de consument alle tijd heeft om eerst de informatie te lezen, voordat hij iets gaat bestellen. Daarnaast moet de informatie ook in begrijpelijke en duidelijke taal geschreven zijn. De informatie die bedoeld wordt is informatie over het bedrijf, betaling, verzending, retourneren, bestellen etc.

Dat is niks nieuws, maar deze informatie moet ook nogmaals aan de klant gezonden worden, bijvoorbeeld in de bevestigingsmail. Verder heel belangrijk, de winkel moet informatie geven over de wettelijke conformiteitsregels, de zogenaamde wettelijke garantie die de klant bij een webwinkel altijd kan inroepen ongeacht wat er verder allemaal voor garanties gelden.

Dit artikel verscheen eerder op www.internetkassa.nu als gastbijdrage. Morgen volgt deel 2.

Meer juridisch advies over webwinkels en e-commerce?

Terug naar overzicht