Home / Nieuws & Blogs / Online veiligheid vanzelfsprekend?

Online veiligheid vanzelfsprekend?

| 2 mei 2014

Windows XP is al bijna weer een maand lang ‘afgeschreven’. Sinds 8 april ondersteunt Microsoft het besturingssysteem niet meer. Dat wil zeggen dat er geen beveiligingsupdates meer uitgebracht worden. Toch draaien er in Nederland nog ongeveer één miljoen PC’s op het besturingssysteem, zo onderzocht href="http://tweakers.net/nieuws/95260/microsoft-neemt-afscheid-van-windows-xp.html" >Tweakers. Met het beëindigen van de ondersteuning is Windows XP een interessant doelwit voor hackers geworden.

De kwetsbaarheid van Windows XP is maar één voorbeeld. Afgelopen week werd bekend dat Internet Explorer een groot lek bevat. Overheden en politie raadden gebruikers zelfs af om de browser te gebruiken vanwege het lek. Veiligheid op internet is dus allerminst vanzelfsprekend.

Als webwinkelier bent u verplicht om de gegevens die u verzamelt afdoende te beveiligen. Logt u in uw beheeromgeving in door middel van een niet veilige of verouderde browser, dan kunt u uw bedrijfs- en klantgegevens in gevaar brengen.

Niet alleen de toegang tot, maar ook het systeem waar uw webwinkel op draait moet afdoende beveiligd zijn, zo volgt uit de Wet bescherming persoonsgegevens. Klantgegevens worden immers door u opgeslagen. Naast overtreding van de wet zou ook de dreigende reputatieschade genoeg motivatie moeten geven om alle systemen up-to-date te houden. Het updaten van uw eigen browser of besturingssysteem is een handeling die u vaak zelf kunt verrichten. Het updaten of upgraden van het besturingssysteem van uw webwinkel vereist regelmatig externe hulp.

Goede afspraken hierover zijn daarom belangrijk. Heeft u afgesproken dat uw webbouwer of systeembeheerder dit op eigen houtje uit mag voeren? Of heeft u afgesproken dat er alleen op uw verzoek actie ondernomen wordt? Wat te denken van een update of upgrade die ervoor zorgt dat andere plug-ins niet langer naar behoren werken. U zit ongetwijfeld niet te wachten op een extra rekening van uw mannetje om dit probleem te verhelpen.

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar heldere afspraken op papier zetten voorkomt veel problemen. Beter nog dan het voorkomen van problemen, het zorgt voor een stabiele en betrouwbare webwinkel waar zowel u als uw klanten profijt van hebben.