Telecomwaakhond OPTA heeft haar interpretatie van het spamverbod aangepast: van persberichten wordt niet langer gezegd dat ze waarschijnlijk spam zijn. De FAQ spreekt nu van "in beginsel geen spam", tenzij er een overduidelijk puur commercieel motief achter zit. Reclame vermommen als persbericht ("Brekend: vloermop nu slechts 19,95") is nog steeds verboden, maar nieuws over uw bedrijf mag als persbericht naar journalisten.
Spam en het spamverbod zijn altijd goed voor veel discussie. Met name de aanpassing vorig jaar oktober van het spamverbod zorgde voor veel onduidelijkheden.Formeel werd het spamverbod alleen uitgebreid naar zakelijke ontvangers, maar hierdoor ontstonden veel nieuwe vragen.
Persberichten zijn ongevraagd en indirect vaak commercieel of ideëel zodat ze onder de letter van het spamverbod zouden vallen. Weinig journalisten hebben er echter bezwaar tegen om persberichten te ontvangen. Toch voelden veel bureaus zich gedwongen hun strategie aan te passen om ieder risico uit te sluiten dat men de Telecommunicatiewet zou overtreden.
Mede dankzij Bird & Bird-advocaat Gerrit-Jan Zwenne heeft de OPTA haar uitleg op dit punt nu aangescherpt. Een goede zaak.
In onze Factsheet Spamverbod kunt u alle regels en hun gevolgen in de praktijk nog eens nalezen.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.