Home / Nieuws & Blogs / Telefonische misleiding

Telefonische misleiding

6 december 2010

Vrijwel elke dag wordt er wel gebeld door een partij die aangeeft met ons te willen samenwerken. Sommige partijen beweren zelfs dat ze onze hulp nodig hebben..
"Mevrouw Bakker, het zit zo: we zitten met een probleem. Een groot aantal van onze klanten komt vaak met juridisch inhoudelijke vragen aangaande internet en ICT. Echter kunnen wij hen geen antwoord geven. Hierbij zouden we jullie hulp goed kunnen gebruiken.."

Uiteraard voelt het altijd wel heel fijn om gevleid te worden, ICTRecht heeft natuurlijk ook de juiste specialistische kennis in huis. Maar men kan het natuurlijk ook overdrijven. En op momenten dat dat gebeurt, is het toch altijd weer een kwestie van doorvragen: 'Wat fijn dat u zo geïnteresseerd ben in onze organisatie en dat u gelooft dat we van toegevoegde waarde zouden kunnen zijn voor elkaar, echter, wat verwacht u nu precies van ons?'
Meestal komt er dan weer precies hetzelfde verhaal, waarin men aangeeft dat onze diensten juist oh zo van pas kunnen komen.  Het geroezemoes op de achtergrond maakt het allemaal steeds verdachter.

Na een aantal minuutjes doorvragen komt dan toch echt de aap uit de mouw: men belt eigenlijk vanuit een callcenter om ons wat te willen verkopen. In dit geval ging het dus om een bedrijf gericht op affiliate marketing. Zodra hun 'klanten'  een vraag hebben, zouden ze dit kunnen doorspelen naar ons en zouden wij hen daarvoor mogen betalen. In hoeverre is dat 'helpen' te noemen?

Ook blijkt men tegenwoordig organisatorisch erg innovatief te zijn:
- "We organiseren een congres en geloven dat er sprake kan zijn van een goed samenwerkingsverband met uw organisatie."
- En wat mag dat samenwerkingsverband dan precies inhouden...?
- "Ja nou, we organiseren een congres, maar deze kunnen we slechts bekostigen als we de workshops verkopen."
In dat geval klinkt het toch alsof het een stuk lucratiever is voor jullie dan voor ons?! Voor mij nogal moeilijk om de woorden 'samenwerken' en 'helpen' met bovenstaande voorbeelden te kunnen associëren.

Gelukkig komen er ook nog genoeg telefoontjes/mails binnen van bedrijven die wél serieuze vragen hebben, zodat ik me nog wel nuttig kan blijven voelen binnen onze organisatie.