Home / Nieuws & Blogs / Wat kan je doen tegen valse online beoordelingen?

Wat kan je doen tegen valse online beoordelingen?

| 12 juli 2012

Wat kan je als ondernemer en als consument beginnen tegen valse beoordelingen? En wat moet je als website doen om niet zelf aansprakelijk te worden voor valse beoordelingen die op jouw website worden geplaatst? Op die vragen geef ik antwoord in het artikel "Online reviews op grote schaal vervalst" op Marketingfacts.

Ik leg uit dat reviewsites kunnen vallen onder het zogenaamde niet-aansprakelijkheidsregime, omdat zij alleen informatie doorgeven. Wel zijn reviewsites verplicht om actie te ondernemen tegen valse recensies, wanneer deze onmiskenbaar onrechtmatig zijn, en daarvan op de hoogte zijn of worden gesteld.

Ik geef aan dat je als ondernemer - die last heeft van een valse recensie - daarom het beste de reviewsite kunt aanspreken om de betreffende recensie offline te halen. Ook kan je mogelijk de Naw-gegevens van de betreffende recensent opvragen om hem direct te benaderen.

Het zal wel lastig zijn om eventuele schade te verhalen. Je moet kunnen bewijzen dat je bijvoorbeeld gemiste inkomsten hebt door de betreffende valse recensie. Reputatieschade is nog lastiger aan te tonen: bewijs dat maar eens in harde euro's.

Ten slotte leg ik uit dat de consument mogelijk een beroep kan doen op "oneerlijke handelspraktijken" als hij of zij een aankoop heeft gedaan op basis van misleidende informatie.

Voor het volledige artikel, klik hier.