Home / Nieuws & Blogs / "U heeft gewonnen", misleidende reclame?

"U heeft gewonnen", misleidende reclame?

24 juni 2011

"Gegarandeerd prijs bij deelname", klinkt leuk toch? Zeker als je daarna leest “U bent gese­lecteerd als winnaar van vier gratis toegangskaartjes naar een (attractie) park naar keus", hoewel er ook bij stond "of een kortingswaardebonnenboekje t.w.v. €50,-." Wat heb je nu gegarandeerd gewonnen? Met die vraag stapte een klager naar de Reclame Code Commissie. Deze oordeelde (2011/365) dat de uiting misleidend was omdat deze in strijd met de waarheid wekte de indruk dat men door het invullen van een enquête vier gratis toegangskaartjes naar een (attractie)park naar keuze zou krijgen.

De mail was verzonden in het kader van het “VoordeelTip van Piccolo” programma van de adverteerder. Mensen worden aangemoedigd een enquête in te vullen, en winnen dan een prijs. Even doorklikken leverde de volgende reclame-uiting op als deze:

De goede lezer ziet achter deze drie items een sterretje staan. Dat sterretje verwijst naar kleine lettertjes direct eronder:

*Deelnemers aan de Dagjeuitenquête ontvangen gegarandeerd een gratis kortingswaardebonnenboekje t.w.v. €50,- en maken kans op vier toegangskaartjes voor een (attractie)park naar keus. Voor verdere details zie algemene voorwaarden.

Volgens de adverteerder was het hiermee duidelijk genoeg dat men óf winnaar is van vier gratis toegangskaartjes óf van een kortingswaarde­bon­nen­boek­je. Er stond immers een vraagteken achter het "gewonnen" en er stond duidelijk "kaartje of boekje".

De Reclame Code Commissie ziet dat anders. De subjectregel van de e-mail suggereert dat je "gewonnen" hebt, en iedereen zal dan denken dat ze de groots aangeprezen toegangskaartjes gewonnen hebben. Dat twee prijzen worden genoemd, impliceert dat men uit deze prijzen kan kiezen. Niet dat het bedrijf kiest welke prijs jij wint.

Daar kwam bij dat in de mail gevraagd werd “Waar wilt u gratis naar toe?” of "Wat wilt u gratis bezoeken?" Een dergelijke vraag kan alleen slaan op de toegangskaartjes, dus dat bevestigt dat je die gewonnen hebt. Het slim gebruiken van vraagtekens en sterretjes met kleine letters doet daar niet aan af. Het gaat om de indruk die de uiting wekt, en die is dat je kaartjes gewonnen hebt. Daarom wordt de reclame-uiting in strijd geacht met de Nederlandse Reclame Code.