Home / Nieuws & Blogs / De websitescan deel 2: aanbieden van de algemene voorwaarden

De websitescan deel 2: aanbieden van de algemene voorwaarden

| 15 juni 2012

De komende weken zullen wij een webshop in het openbaar scannen waarbij we één of twee keer in de week een blog zullen schrijven waarin we één aspect van de websitescan uit zullen lichten. Daarbij zullen we de website bekijken en becommentariëren aan de hand de bestaande wettelijke eisen aangevuld met tips van onze kant. Aan het einde van de reeks ontvangt de winnaar van onze actie een juridische websitescan en ons boek.

Algemene voorwaarden hanteren als webwinkel is een must. Het is immers niet handig om bij elke aankoop in de webwinkel de ‘spelregels’ van het webwinkelen uit te leggen. Inhoudelijk zullen wij de algemene voorwaarden van Supermier.com niet bespreken, dat maakt geen onderdeel uit van onze openbare websitescan. Maar zonder naar de inhoud te kijken kan er toch het een en ander gezegd worden over de voorwaarden.

De inhoud van de voorwaarden is helemaal niet belangrijk als blijkt dat de voorwaarden niet goed aangeboden worden. Dan is het voor de winkelier namelijk niet mogelijk om zich te beroepen op de algemene voorwaarden indien er een conflict met een klant ontstaat, omdat de klant de voorwaarden kan vernietigen. Dat is niet de bedoeling, juist tijdens conflicten wil een webwinkelier zich kunnen beroepen op algemene voorwaarden.

Om dit te kunnen bewerkstelligen moeten de voorwaarden op de juiste manier aangeboden, of ter hand gesteld worden. In een webwinkel moeten de algemene voorwaarden aangeboden worden voor het sluiten van de koopovereenkomst. In de praktijk betekent dit dat een webwinkel de voorwaarden op een logische en gemakkelijk vindbare plaats op de website aan moet bieden. Supermier.com doet dit prima. Op iedere pagina is de link naar de algemene voorwaarden in de footer van de website aanwezig. Tevens wordt de consument in het bestelproces netjes gevraagd om in te stemmen met de voorwaarden waarbij de consument een lege checkbox aan kan vinken. Het aanbieden van een dergelijke checkbox is niet verplicht. Het alleen tonen van een link naar de algemene voorwaarden tijdens het bestelproces is al voldoende. Een checkbox biedt echter het voordeel dat een webwinkel kan bewijzen dat de consument de mogelijkheid heeft gehad om kennis te nemen van de voorwaarden.

In de meeste webwinkels zijn de algemene voorwaarden gemakkelijk genoeg te vinden. Een probleem doet zich echter voor indien de voorwaarden niet gemakkelijk genoeg opgeslagen of afgedrukt kunnen worden. Indien dat niet mogelijk is kunnen klanten van de webwinkel de voorwaarden vernietigen. Voldoende is een link om de voorwaarden bijvoorbeeld als pdf bestand op te slaan. De algemene voorwaarden van Supermier.com kunnen niet gemakkelijk genoeg uitgeprint of opgeslagen worden. Niet op de algemene voorwaarden pagina en niet in het pop-up scherm in het bestelproces. Wij raden Supermier.com aan om dit zo snel mogelijk in orde te maken om er voor te zorgen dat de voorwaarden niet vernietigd kunnen worden.

Volgende week zetten we de reeks voort met een blog over het vermelden van de prijzen en overige kosten in de webwinkel.