Home / Nieuws & Blogs / Europese Commissie doet onderzoek naar informatieplichten webwinkels

Europese Commissie doet onderzoek naar informatieplichten webwinkels

| 18 oktober 2016

De Europese Commissie heeft een onderzoek uitgevoerd onder Europese webshops om te controleren of ze voldoen aan de informatieplichten die voortvloeien uit de consumentenwetgeving. In dat onderzoek vonden ze bij 63% van de webwinkels onregelmatigheden. Na het onderzoek hebben veel van deze online winkels de informatievoorziening aangepast.

In totaal hebben de lidstaten van de Europese Unie 743 winkels gecontroleerd. Deze onderzoeken worden regelmatig uitgevoerd om te verifiëren of wetgeving wordt nageleefd. In dit laatste onderzoek is speciaal gekeken naar de informatie die webshops hun klant moeten aanbieden voorafgaand aan de aankoop.

europese-commissie-onderzoek-webwinkels-informatieplichten

Het onderzoek is uitgevoerd onder het volledige spectrum aan winkels: van kleine shops tot grote e-commerceplatformen. 697 van de webwinkels waren nog steeds actief in de beoordelingsfase. Bij 436 winkels werden er onregelmatigheden gevonden. Daarvan hebben 353 winkels de informatievoorziening na aandringen aangepast. Bij de andere 83 winkels die in een later stadium nog steeds niet voldeden aan de wetgeving, zijn op nationaal niveau administratieve of juridische processen gestart.

Belangrijkste aandachtspunten voor webwinkels na het onderzoek van de Europese Commissie:

  • Missende, onduidelijke of onbegrijpelijke informatie over het recht van ontbinding op 63% van de websites. Websites hadden bijvoorbeeld niet het relevante ontbindingsformulier beschikbaar gesteld, terwijl dit juridisch wel verplicht is. Of de websites informeerden de klant niet over het exacte aantal dagen waarin de transactie ontbonden mag worden (14 dagen);
  • Incomplete of onduidelijke informatie over de verkoper bij 34% van de websites. Je bent bijvoorbeeld verplicht om het adres maar ook om andere contactgegevens zoals een e-mailadres te publiceren;
  • 21% van de websites was onduidelijk qua prijsinformatie;
  • Onduidelijke informatie over het product of de karakteristieken van de dienst bij 18% van de websites.

Meer over het onderzoek naar informatieplichten kun je hier vinden.