Ja, dat zat erin. Als je aankondigt dat je een uitzondering wilt maken voor statistiekcookies, dan zien anderen ook een kans om te pleiten dat hún cookies ook onder een uitzondering moeten vallen. Adverteerdersorganisatie PAN (Platform Affiliate Netwerken) pleit nu voor een uitbreiding van deze uitzondering naar affiliate cookies, waarmee wordt bijgehouden welke advertentie leidde tot een verkoop, zodat de betreffende webmaster een vergoeding kan krijgen.
Affiliatecookies zijn onschuldig: ze identificeren alleen de webmaster, zodat de adverteerder weet wie er moet worden beloond. Meestal hebben deze cookies ook nog eens een zeer korte levensduur (enkele dagen), omdat het niet de bedoeling is dat iemand die een maand later terugkomt bij de verkoopsite, als aangebracht door die adverteerder wordt gezien.
Er is dan ook niet echt een reden om dit onder de cookiewet te laten vallen. Maar dat is wel zo: álle cookies vallen immers onder de cookiewet, ongeacht of het de privacy schendt. Alleen de technisch noodzakelijke cookies (“functionele cookies”) zijn uitgezonderd, maar een affiliatecookie kan ik moeilijk zien als een cookie dat technisch noodzakelijk is voor een door de bezoeker gevraagde dienst – de definitie uit de wet. Als koper boeit me het niet of een affiliate me aanbracht, en het aanbrengen lukt ook prima zonder cookie.
Telcomwaakhond OPTA bekijkt momenteel met het College Bescherming Persoonsgegevens hoe er invulling wordt gegeven aan de wens van minister Kamp om de handhaving te versoepelen, meldt Webwereld. Ik ben nog steeds heel benieuwd hoe dat eruit moet gaan zien.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.