Home / Nieuws & Blogs / Veelgemaakte fouten webwinkeliers deel 3:(vooruit-) betaling

Veelgemaakte fouten webwinkeliers deel 3:(vooruit-) betaling

| 13 juni 2011

Het starten van een webwinkel heeft de nodige voeten in de aarde. Het is bijvoorbeeld een hele klus om ervoor te zorgen dat de site niet alleen gebruiksvriendelijk is voor de consument, maar ook juridisch juist is. Zoals wellicht bekend certificeert ICTRecht webwinkels voor de Stichting Certificering Thuiswinkel en daar kom ik als certificeerder een veel dezelfde fouten of misverstanden tegen. De komende weken zal ik dan ook de meest voorkomende fouten behandelen die gemaakt worden door webwinkels en aangeven hoe het wél hoort. Dit om het proces te vergemakkelijken en u op weg te helpen naar het Thuiswinkel Waarborg Keurmerk.

Na vorige week de algemene voorwaarden te hebben besproken, behandel ik deze week het verschijnsel betaling. Want wat is hierin met betrekking tot het online winkelen toegestaan, en wat niet?

Vaak zie je bij webshops slechts de mogelijkheid tot betaling per iDeal. Handig! De winkelier heeft zijn geld snel binnen en loopt dus geen risico. Ook het betalen per creditcard neemt in de Nederlandse webwinkels een vlucht.

Toch is het niet toegestaan om slechts deze betaalmogelijkheden te bieden, al dan niet gecombineerd. De wet verbiedt namelijk dat een webwinkelier een vooruitbetaling van meer dan 50% eist van de (potentiële) koper. Hij moet minstens een mogelijkheid bieden tot betaling achteraf. Dit alles geldt overigens niet indien de webwinkel diensten aanbiedt. Dan is een mogelijkheid tot achteraf betaling niet verplicht.

Men kan bij 'betaling achteraf' denken aan betaling per factuur (acceptgiro) of betaling onder rembours. Een ouderwetse papieren acceptgiro sturen is overigens niet meer nodig. Er zijn diverse bedrijven die digitale facturen aanbieden, deze dient men dan binnen 14 dagen te voldoen.

Webwinkels bieden soms ook de mogelijkheid tot 'betalen bij afhalen'. Dan rekent de consument tenslotte ook pas achteraf (na de levering) af en de winkelier loopt geen risico!

De vraag is alleen nog steeds of dat wel is toegestaan, vooral omdat men natuurlijk niet voor niets online bestelt: de consument wil het product namelijk thuisbezorgd krijgen, niet afhalen.

Als dit uw enige betaalmogelijkheid achteraf is, zal de consument die het bedrag eigenlijk niet volledig vooruit wil betalen zich al snel verplicht kunnen voelen hier toch maar mee akkoord te gaan. Hij heeft immers geen zin om het product op te halen, en bovendien kan het afhaalpunt onredelijk ver weg zijn. De wet en rechtspraak geven nog geen antwoord op de vraag of betalen bij afhalen als enige mogelijkheid tot achteraf betalen voldoende is. Toch lijkt het aannemelijk dat dit niet aanvaardbaar is en niet strookt met de gedachte van de wet. Zijn er veel afhaalpunten, dan kun je wel stellen dat dat in lijn met de wet is.

Dit is tot die tijd waar u van uit kunt gaan: het aanbieden van de mogelijkheid ‘betalen bij afhalen’ als enige betaalmogelijkheid achteraf is in beginsel onvoldoende. Dit kan anders zijn indien er zeer veel afhaalpunten zijn. Hierbij moet u echt denken aan een afhaalpunt ‘op iedere hoek van de straat’. Op deze manier zal het voor de consument een kleine(re) moeite zijn om toch achteraf te kunnen betalen en zal hij zich minder snel ‘gedwongen’ voelen om volledig vooruit te betalen.

Onder omstandigheden kan het ook toegestaan zijn het betalen per creditcard als mogelijkheid tot betalen achteraf aan te bieden. Let wel: dit mag alleen indien de creditcard pas belast wordt na de levering! Dit kunt u als webwinkelier afstemmen met de creditcardmaatschappij.

Vind u het eng om een mogelijkheid tot achteraf betaling aan te bieden? Niet nodig! Veel aanbieders van eerdergenoemde digitale factureringsdiensten nemen op een of andere manier het debiteurenrisico over. U hoeft als webwinkelier dan dus niet zelf achter het geld aan indien het toch een keertje fout gaat.

Nog leuker om te melden is het feit dat alleen al de mogelijkheid tot het betalen achteraf een soort vertrouwen wekt. De consument is hierdoor sneller geneigd een aankoop te doen, hetgeen natuurlijk prettig is voor u als ondernemer. Daarnaast blijkt het aantal betalingen per iDeal eveneens te stijgen! Wederom vanwege het vertrouwen dat de consument heeft gekregen.

Met andere woorden: het aanbieden van betaling achteraf is bij het verkopen van producten online niet alleen verplicht, het is een blessing in disguise!

Meer weten over de regelgeving voor webshops en e-commerce?