Home / Nieuws & Blogs / Verslag domeinnaamworkshop 6 december

Verslag domeinnaamworkshop 6 december

| 8 december 2011

Iedereen is vrij domeinnamen te registreren. De inhoud van de domeinnaam maakt daarbij niet uit. Zo kan het dus zijn dat er domeinnamen worden geregistreerd met daarin merknamen en handelsnamen van anderen, of domeinnamen die sterk op deze namen lijken. Degenen die eigenlijk recht hebben op deze naam treden hier vaak tegen op. Over de vraag wat er nu precies geëeist kan worden en welke rechten een domeinnaamhouder heeft, organiseerde ICTRecht samen met BRight Advocaten een workshop. Hieronder een verslag.

Neeltje Beens van BRight Advocaten beet het spits af met een introductie in het intellectueel eigendom. Hoe wordt een bedenksel beschermd, en waarom zou je dat willen? Merken en handelsnamen stonden natuurlijk centraal. Het publiek kwam meteen al met interessante vragen over het merkenrecht, zoals wanneer een merk vervalt.

Vervolgens nam ik het stokje over om de geschiedenis van domeinnamen te beschrijven en hoe die tegen het merkenrecht zijn aangelopen. Zo besprak ik de PETA zaak waarbij de People for the Ethical Treatment of Animals de domeinnaam peta.org wilde opeisen van de "People Eating Tasty Animals". Ook het beruchte Nederlandse Name Space CV kwam aan bod. Veel vragen kregen we over de grenzen van het merkenrecht en vooral het handelsnaamrecht, zoals bij de Minibar/MiNiBAR-zaak.

Na de pauze besprak Sara Biersteker van ICTRecht de rechten van gebruikers van domeinnamen waar een merk in zit. Het is toegestaan om een merk te gebruiken bij de legitieme verkoop van merkproducten, ook bij "single brand stores" die bv. alleen LEGO verkopen (zoals Brickshop.nl). Wel moet je alles doen om te vermijden dat er verwarring kan ontstaan over jouw relatie tot de merkhouder. "Welkom bij Legowinkel.nl" zou bijvoorbeeld een probleem zijn, maar "Welkom bij Jansen Speelgoed, uw LEGO-specialist" is volstrekt legaal.

Bij domeinnaamhandel liggen er meer risico's. Zo noemde Sara het voorbeeld van Legoclassics.nl, dat te koop staat en daarmee eenvoudig opgeëist kan worden door merkhouder LEGO.

Als extraatje maakte Sara het publiek nog blij met een stukje over Adwords versus merknamen. Grotendeels zijn de regels hetzelfde, hoewel je ook met de extra eisen van Google te maken krijgt natuurlijk.

De laatste presentatie werd gegeven door Nanda Ruyters van BRight Advocaten. Zij legde uit welke rechtsmiddelen een merkhouder heeft: hij kan een rechtszaak beginnen, en bij spoedzaken een kort geding of zelfs een ex parte verzoek (waarbij de domeinnaamhouder niet wordt gehoord). Met dat laatste zijn eigenlijk alleen stakingsvorderingen mogelijk (haal de site offline). Een kort geding maakt overdracht mogelijk. Met de bodemprocedure kan naast overdracht van de domeinnaam ook schadevergoeding worden gevorderd.

Naast de rechter kun je ook naar arbitrage-instituten zoals die van het WIPO of bij SIDN. Deze stellen eigen regels voor "hun" domeinen, die niet per se hetzelfde zijn als bij de rechter. De grootvader van al deze regels is de UDRP bij de meeste "generieke" top-level domeinnamen (zoals .com/.org/.net/.biz/.info). De meeste regels zijn op de UDRP gebaseerd, hoewel er soms kleine verschillen zijn in de eisen of deadlines.

De procedures zijn schriftelijk, dus eenvoudiger (en sneller) dan de rechter. De beslissing is bindend, maar je kunt altijd nog naar de rechter. Daar wordt dan opnieuw beslist. Bij .nl geldt een bijzondere regel: als men binnen 10 dagen na de uitspraak naar de rechter stapt, zal SIDN de overdracht niet uitvoeren.

Wanneer kies je nu voor WIPO of rechter? De rechter kán heel snel zijn (zeker bij een ex parte) en je kunt vaak je advocatenkosten vorderen. En je kunt meer, zoals het weghalen van de inhoud, het instellen van een dwangsom of het ook staken van andere vormen van inbreuk. WIPO is in het algemeen sneller. De beslissing is meestal deskundig, want gegeven door een specialist (bij rechter niet altijd zo), maar de bewijslast is lastiger (zeker de "kwade trouw"). Ook kun je alleen overdracht van een domeinnaam vorderen, dus bij andere zaken moet je alsnog naar de rechter. En de beslissing van de WIPO is aan te vechten bij de rechter.