SaaS advies

Tegenwoordig zijn bedrijven vaak afhankelijk van externe softwarediensten, zoals agendabeheer, opslag of CRM-systemen, bekend als Software as a Service (SaaS). Deze software wordt via de cloud op abonnementsbasis aangeboden en biedt zowel leveranciers als gebruikers grote voordelen. Er bestaan echter ook risico’s, met name op juridisch vlak.

Vraag informatie aan  Ontmoet onze specialisten

Juridische knelpunten

Als afnemer van software is SaaS een aantrekkelijke constructie, omdat de software voor specifieke doeleinden gebruikt kan worden, overal toegankelijk is en constant geüpdatet wordt. De software is vaak van essentieel belang voor de algehele bedrijfsvoering. Voor leveranciers geldt dat zij hun software aan veel partijen ter beschikking kunnen stellen. Tegelijkertijd wil je als leverancier voorkomen dat de afnemer te veel rechten verkrijgt ten aanzien van jouw softwareproduct.

De juristen van ICTRecht kunnen je organisatie ondersteunen bij het opstellen van allerhande documenten en begeleiding bieden bij uiteenlopende outsourcing- en migratietrajecten.

Neem contact met ons op

 

ICTRECHT Illustratie advies - Oker RGB

Maak heldere afspraken over:

Beschikbaarheid van de dienst

De afnemer van een clouddienst heeft nauwelijks controle over de beschikbaarheid van de software. Het is funest als vitale diensten uit de lucht zijn door een onverwachte storing. Als leverancier wil je echter de tijd hebben om een storing op te lossen.

Updates en upgrades
Als afnemer is het prettig dat de software van tijd tot tijd geüpdatet wordt, zodat nieuwe functionaliteiten ingebouwd kunnen worden en de beveiliging state-of-the-art is. Voor de leverancier zal het echter onwenselijk zijn om hier te veel garanties over af te geven,
Integriteit
Zowel de leverancier als de afnemer van een clouddienst kunnen fouten maken waardoor de integriteit van de opgeslagen data in gevaar komt. Indien er data verloren gaat, kan dat echter ingrijpende consequenties hebben.
Intellectuele eigendom
De leverancier wil graag de intellectuele eigendomsrechten behouden die op diens software rusten, zodat de software aan meerdere partijen verstrekt kan worden. In het geval dat er (deels) maatwerk aan te pas komt, zal de afnemer weer willen voorkomen dat zij hier geen rechten op hebben.
''ICTRecht combineert deskundigheid met een pragmatische aanpak. Wij konden met het geleverde resultaat direct aan de slag."
 
- Ministerie van Buitenlandse Zaken

Meer informatie ontvangen?

Of jouw organisatie nou als afnemer of leverancier betrokken is bij Software as a Service: de juristen van ICTRecht staan voor je klaar! Wij bieden juridisch advies, maatwerkcontracten en ondersteuning aan. Onze ondersteuning zal toegespitst zijn op jouw branche, jouw werkzaamheden en jouw samenwerking.

Bel ons voor meer informatie op telefoonnummer: 020 663 1941 (voor ICTRecht Groningen: 050 209 3499). Een bericht achterlaten via het formulier kan ook: een van onze juridisch adviseurs neemt dan contact met je op.

Wanneer je een aanvraag bij ons doet, volgt altijd eerst een vrijblijvend kennismakingsgesprek: telefonisch, bij ons op kantoor of bij jou op locatie.

Laat je gegevens achter