Levert jouw bedrijf producten of diensten op abonnementsbasis aan consumenten en kleine bedrijven? Dan dien je de bedrijfsvoering af te stemmen op de zogeheten Wet Van Dam. Deze wet bepaalt kort gezegd dat de meeste contracten per maand opzegbaar worden.
De gevolgen van deze wet zijn ingrijpend, ook voor bestaande contracten. Als jij jouw algemene voorwaarden niet afstemt op de nieuwe wet, dan kan de klant na stilzwijgende verlenging elke dag direct opzeggen.
De Wet Van Dam treedt in werking op 1 december 2011. De impact voor bestaande contracten is moeilijk te bepalen, aangezien een reparatiewet die hier helderheid moest brengen is opgeschort voor onbepaalde tijd. De overheid neemt het standpunt in dat bestaande contracten pas per 1 december 2012 geraakt kunnen worden door de Wet Van Dam. Dit staat lijnrecht tegenover wat Van Dam zelf heeft verklaard dat de bedoeling was met zijn wet, namelijk per direct ook voor bestaande contracten.
De Wet Van Dam is bedoeld om consumenten te beschermen. Consumenten handelen niet beroeps- of bedrijfsmatig. Toch kunnen ook kleine bedrijven en zelfstandigen vaak aanspraak maken op deze wet. De regels die gelden voor consumenten werken namelijk door ten aanzien van dergelijke partijen, zo blijkt uit de rechtspraak.
De nieuwe wet geldt niet voor verzekeringen. Overeenkomsten met verenigingen omtrent het lidmaatschap vallen ook buiten deze wet. Wel is er een aparte regel opgesteld voor verenigingen: zij moeten op hun website of in hun ledenblad opvallend vermelden hoe men kan opzeggen. De sportschool is meestal geen vereniging.
Je kunt jouw klanten bij afloop van de eerste contractstermijn een nieuw contract aanbieden. Als dat nieuwe contract actief door de klant wordt aanvaard, is een termijn van een jaar toegestaan. De klant moet dus zelf vóór de ingangsdatum melden het nieuwe contract te willen, bijvoorbeeld door te reageren per mail of telefoon of een vinkje te zetten op de website. Uit het betalen van een factuur mag je niet afleiden dat de klant actief aanvaard heeft.
De Wet Van Dam brengt wijzigingen aan in de zogeheten zwarte en grijze lijst van het consumentenrecht. De zwarte lijst is een lijst van bepalingen die niet mogen voorkomen in de algemene voorwaarden omdat deze onredelijk zijn. Als je ze toch opneemt, gelden ze niet. De grijze lijst bevat bepalingen die meestal onredelijk zijn. Gebruik je wel zo’n bepaling, dan moet je aantonen dat je wél een goede reden hebt om die te gebruiken. Lukt dat niet, dan geldt de bepaling niet.
Per 1 december 2011 zijn de volgende regels van kracht op grond van de zwarte lijst:
Voor tijdschriften gelden dus andere regels dan voor het afnemen van bijvoorbeeld een hostingdienst. Bij de eerste kan een stilzwijgende verlenging zekerheid geven voor drie maanden afname terwijl bij de tweede alleen zekerheid bestaat voor één maand afname. Indien echter verlengd wordt voor onbepaalde tijd, dan geldt wel dezelfde regel: beide zijn op elk moment op te zeggen met één maand opzegtermijn.
Aan de grijze lijst worden de volgende regels toegevoegd:
Als je heel veel geld hebt moeten spenderen aan het werven van klanten, dan is een langere contractsduur wel toegestaan. Denk aan het weggeven van een gratis mobiele telefoon bij het afnemen van een tweejarig abonnement.
De impact voor bestaande contracten is zoals gezegd moeilijk te bepalen. Er zijn juridische argumenten dat een bestaand contract pas over een jaar onder deze wet valt. Echter, de gemiddelde consument zal verwachten dat jouw contracten nu reeds opzegbaar zijn per maand, dat is hem immers ruim een jaar beloofd in alle media. Wij adviseren dan ook om indien haalbaar de Wet Van Dam nu al te laten gelden voor bestaande contracten. Is dat niet realiseerbaar, dan adviseren wij in ieder geval coulance bij klanten die zich op deze wet beroepen.
Speciaal voor telefonie, internettoegang en dergelijke diensten gelden al een paar jaar strenge regels vergelijkbaar met die uit de Wet Van Dam. Deze regels gelden bovenop de zwarte en grijze lijst en wijzigen dus niet door de Wet Van Dam.
De Wet Van Dam is streng. Je zult dus aan de slag moeten om je algemene voorwaarden te wijzigen. En vergeet niet je klanten te informeren over de wijzigingen!
Je kunt dit doen zoals je dit normaal ook zou doen bij een wijziging. Als het goed is, staat de methode beschreven in de voorwaarden. Als dit niet het geval is, dan zul je de wijzigingen in ieder geval kenbaar moeten maken op de website en bestaande klanten op de hoogte stellen van de wijziging via e-mail. Hoe dan ook, je moet ervoor zorgen dat het bericht jouw klanten zal bereiken.
Omdat het gaat om een aanpassing van de voorwaarden op grond van de wet ten gunste van de consument, en omdat je de “wezenlijke prestatie” niet verandert, hoef je de consument geen mogelijkheid te bieden om het contract op te zeggen. Indien je, nu je toch bezig bent, ook andere aanpassingen doorvoert, zult je een regel in je voorwaarden moeten hebben opgenomen op grond waarvan je mag wijzigen. Let wel op: de consument moet de mogelijkheid krijgen om het contract op te zeggen wanneer de aanpassingen nadelig zijn voor diegene.
Indien je je niet aan deze regels houdt, kunnen er een aantal dingen gebeuren:
Bel ons voor meer informatie op telefoonnummer: 020 663 1941 (voor ICTRecht Groningen: 050 209 3499). Een bericht achterlaten via het formulier kan ook: een van onze juridisch adviseurs neemt dan contact met je op.
Wanneer je een aanvraag bij ons doet, volgt altijd eerst een vrijblijvend kennismakingsgesprek: telefonisch, bij ons op kantoor of bij je op locatie.
Meld je nu aan voor één van de nieuwsbrieven van ICTRecht en blijf op de hoogte van onderwerpen zoals AI, contracteren, informatiebeveiliging, e-commerce, privacy, zorg & ICT en overheid.