Home / Nieuws & Blogs / Verandering nieuwe Europese Richtlijn Consumentenrechten: Geen vooraf aangevinkte vakjes

Verandering nieuwe Europese Richtlijn Consumentenrechten: Geen vooraf aangevinkte vakjes

| 27 augustus 2012

Hoewel dit onderwerp al reeds aan bod is gekomen in de blog, mag het voor de volledigheid niet ontbreken om dit onderwerp nog even apart te noemen in de blogserie over de veranderingen die de nieuwe Europese Richtlijn Consumentenrechten met zich mee gaat brengen.

Na talloze artikelen over informatieplichten, maar ook hoe het herroepingsrecht geregeld moet gaan worden, is er aan het einde van de Richtlijn nog een artikel opgenomen dat een heel ander onderwerp heeft, namelijk toestemming verkrijgen voor de levering van extra’s.

Artikel 22 luidt:

Voordat de consument gebonden is door de overeenkomst of het aanbod, vraagt de handelaar de uitdrukkelijke toestemming van de consument voor elke extra betaling boven de vergoeding die is overeengekomen voor de contractuele hoofdverbintenis van de handelaar. Wanneer de handelaar niet de uitdrukkelijke toestemming van de consument heeft verkregen, maar deze toestemming heeft afgeleid door het gebruik van standaardopties die de consument moet afwijzen om extra betaling te vermijden, heeft de consument recht op terugbetaling van deze betaalde bedragen.

Kortweg moet de consument uitdrukkelijk toestemming geven voor extra’s die bovenop de afgenomen goederen of diensten komen. Bij extra’s kun je denken aan een annuleringsverzekering bij een reis, maar ook aan bijvoorbeeld een te betalen kabeltje dat je bij de bestelde televisie krijgt.

Voorheen werden wel eens (tot grote ergernis van vele consumenten) met name in de reisbranche allerlei toevoegingen in het bestelproces standaard aangevinkt  zoals een verzekering, maar zelfs ook een huurauto! De klant moet deze dan zelf uitvinken. Dat is nu dus verboden op grond van de Richtlijn, zie daarvoor de gehele laatste zin van het aangehaalde art. 22. Bovendien heeft het Europese Hof dit nu al voor reisaanbieders verboden.

Interessant is nog wat nu wel onder de contractuele hoofdverbintenis valt en wat niet. Op het moment dat de klant een vakantie boekt, waarbij duidelijk blijkt (bij het aanbod op de website, voordat je het bestelproces in gaat) dat een verzekering of een auto standaard bij de reis wordt aangeboden, dan kan dat gewoon. Als vervolgens de verzekeringsopties weer uitgezet kunnen worden, dan mag dat weer niet.

Meer juridisch advies over webwinkels en e-commerce?