Home / Nieuws & Blogs / ConsuWijzer: ongewenste telefoontjes en doorlopende abonnementen grootste ergernissen consumenten

ConsuWijzer: ongewenste telefoontjes en doorlopende abonnementen grootste ergernissen consumenten

| 15 februari 2012

In 2011 waren de bezoekers van ConsuWijzer.nl met name geïnteresseerd in de nieuwe regels rondom het opzeggen van abonnementen en contracten. Ongewenste verkooptelefoontjes waren de grootste ergernis. Tot slot blijven de vragen en meldingen over garantiekwesties hoog genoteerd staan. Dat blijkt uit de cijfers over 2011 die ConsuWijzer vandaag bekend maakte. Niet verbazingwekkend, gezien ook het aantal vragen dat wij kregen over de Wet Van Dam.

De top drie meest geraadpleegde informatie:

  1. abonnement of contract opzeggen / stilzwijgende verlenging
  2. telemarketing en bel-me-niet register
  3. garantie en non conformiteit

Top vijf meldingen bij ConsuWijzer:

  1. misleidende en agressieve verkoop, m.n. telefonische werving door o.a. loterijen en goede doelen
  2. garantie, m.n. elektronicabranche
  3. rekeningen en betalen, m.n. telecom- en energiesector
  4. beëindigen en ontbinden overeenkomst, vooral sportscholen, uitgeverijen
  5. vragen over nieuwe wetgeving, vooral over de nieuwe regels rondom abonnementen

Top vijf meldingen per sector:

  1. telecom, (bel-me-niet en rekeningen)
  2. energie (idem)
  3. elektronica / witgoed en huishoudelijke apparatuur (m.n. garantiekwesties)
  4. kansspelen en loterijen (bel-me-niet)
  5. detailhandel wonen (garantiekwesties en levertijd)

Het stuk over garantie staat al op de agenda bij de Consumentenautoriteit, de partij achter Consuwijzer. Ik hoop dat ze nu ook actief gaan toezien op de Wet Van Dam!