Home / Nieuws & Blogs / De 'one step checkout': een stap te weinig

De 'one step checkout': een stap te weinig

| 15 oktober 2010

Bij online shoppen staat het gemak voor op. Lekker vanuit de luie stoel klikken en kopen. Veel online shops merken echter dat klanten vaak afhaken door een bestelproces dat uit te veel stappen (kliks) bestaat. Doordat de klant te veel stappen moet doorlopen, heeft hij meer tijd om na te denken over zijn potentiële aankoop. Daarnaast zorgen meer stappen ook voor een grotere kans op fouten in het bestelproces. Hierdoor kan de klant gemakkelijk afhaken voordat hij de voor de webwinkelier belangrijkste knop 'bestelling plaatsen' heeft bereikt.

De laatste tijd merk (en zie) ik dat steeds meer online shops het bestelproces  vereenvoudigen of zelfs zo minimaliseren dat het gehele bestelproces zich op één pagina bevindt. De klant hoeft zijn gegevens alleen maar in te vullen, op de knop te klikken en de bestelling een feit.

De wetgever gooit echter roet in het eten bij dit soort bestelprocessen. In het Burgerlijk Wetboek is namelijk bepaald dat de webwinkelier de klant passende, doeltreffende en toegankelijke middelen ter beschikking moet stellen waarmee de klant vóór aanvaarding van de overeenkomst van door hem niet gewilde handelingen op de hoogte kan geraken en waarmee hij deze kan herstellen. In normale mensentaal betekent dit dat de webwinkelier de klant dus voordat hij op de knop 'bestelling plaatsen' klikt de gelegenheid moet geven om zijn bestelling en de door hem ingevoerde gegevens te controleren op klik- en typefouten. Een totaaloverzicht van de bestelling waarin de consument gegevens kan aanpassen of een pop-up waarin de consument wordt gemaand zijn gegevens te checken voordat de bestelling is geplaatst zijn dus onvermijdelijk.

Het gevolg van het niet-naleven van deze wettelijke verplichting is dat de klant de overeenkomst mag vernietigen. Dit uiteraard om te zorgen dat de klant niet gebonden is aan een overeenkomst die hij eigenlijk niet wilde. Niemand zit te wachten op tien DVD's terwijl je er eigenlijk maar één wilde hebben. Deze mogelijkheid opent echter ook voor klanten die wel een overeenkomst hebben gesloten die volledig in overeenstemming was met hun wil. Echter doordat uw bestelproces niet juist is ingericht mogen zij nu ook de overeenkomst vernietigen. Dit is uiteraard ongewenst. Richt daarom uw bestelproces dan ook zo in dat aan de bovengenoemde wettelijke verplichting wordt voldaan.