Home / Nieuws & Blogs / De winkelwagen-reminder:spam?

De winkelwagen-reminder:spam?

| 12 maart 2012

Zo nu en dan krijg ik een mailtje van een webshop waarin ik eraan word herinnerd dat ik nog het een en ander in mijn digitale winkelwagentje heb zitten. Uiteraard met handige link zodat je de koop alsnog direct kan sluiten!

Erg vriendelijk allemaal, maar ongevraagde mail met een commercieel oogmerk is in beginsel niet toegestaan onder de spamwetgeving (art. 11.7 lid 1 Tw ). Zouden dergelijke mails er ook onder vallen?

Het sturen van ongevraagde mail met een commercieel oogmerk mag, kort gezegd, alleen bij klanten.

Nu zou je kunnen denken: hoe komt een bedrijf nu aan mijn e-mailadres als ik geen klant ben of mij niet eerder zelf bij de website heb geregistreerd?

Goed punt, al is het bij een registratie niet zo dat ik een betalende klant ben, hetgeen wel vereist is. Er zijn dus toch nog situaties denkbaar waarin iemand die geen klant is toch dergelijke mails ontvangt.

Ik denk dat het bij dergelijke mails vooral gaat om de wijze waarop men het winkelwagentje onder de aandacht brengt. Van bol.com kreeg ik laatst een soortgelijke mail waarvan de tekst wat mij betreft zeer netjes is:

“Onlangs heb je tijdens je bezoek aan bol.com artikel(en) in je winkelwagentje achter gelaten. Met deze e-mail willen we je hierop attenderen. Misschien wilde je deze artikel(en) bewaren voor een volgend bezoek aan de site. In dat geval kun je beter de artikelen vanuit je winkelwagentje op je persoonlijke verlanglijstje zetten. Dit kan door bij het artikel in je winkelwagen op de link ‘zet op verlanglijstje’ te klikken. Dan weet je zeker dat de artikelen bewaard blijven.”

Bovendien word je bij bol.com niet doorgelinkt naar het winkelwagentje maar slechts naar het product. Het is wat mij betreft daarom eerder een service-mailtje dan een mail met een duidelijke commercieel doel.

Ik heb hier overigens totaal geen probleem mee en laat mijn winkelwagentje regelmatig expres vol achter zodat ik er nog even over na kan denken. Bij terugkomst in de webwinkel hoef ik dan niet opnieuw de hele site af te struinen om de producten terug te vinden.